Ezért fontos a vitaminpótlás diétázáskor!

A népszerű a diétáknak a központjában tipikusan az összesen elfogyasztott ételmennyiség, és a proteinek, zsírok és szénhidrátok egymáshoz viszonyított mennyisége áll. A vitaminokról és az ásványi anyagokról általában megfeledkeznek - írják egy új tanulmány szerzői a Reuters Health oldalon.

Négy fogyókúra összehasonlításakor a kaliforniai Stanford Egyetem kutatói jelentős különbségeket fedeztek fel ezen tápanyagok fogyasztásának tekintetében. "Azon táplálékforrások váltogatása, melyek jó zsír- vagy épp szénhidrátforrások, nem csak a zsír- és a szénhidrátszint egyszerű megváltoztatása"

Vitaminok és ásványi anyagok- írja egy e-mailjében Christopher Gartner vezető kutató. "A vitaminok és ásványi anyagok mennyiségének változtatása összefügg. Ezért elégtelenségek léphetnek fel, amik fokozhatják a súlyos egészségügyi problémák veszélyeit, beleértve az alacsony vérnyomást, a csontritkulást, és neurológiai sérüléseket."

A tanulmány során Gartner és kollégái 300 túlsúlyos vagy elhízott nő adatit vizsgálták, akik között véletlenszerűen jelölték ki, hogy négy diéta közül melyiket kövessék: az Atkinst, a Zone-t, a LEARN-t (az angol Lifestyle - életstílus, Exercise - testmozgás, Attitudes - viselkedés, Relationships - kapcsolatok, Nutrition - táplálék szavak kezdőbetűinek mozaikszava) vagy az Ornish-t.

Minden egyes nő kapott három, előre be nem jelentett telefonhívást a tanulmány kezdetén, majd 2 hónap múlva ismét, melyek során arról kérdezték őket, mit ettek az elmúlt 24 órában. A válaszokat ez után összevetették, hogy pontos képet kapjanak a nők diétáiról - számoltak be a kutatók a The American Journal of Clinical Nutrition-ben. Két hónap alatt az összes diétázó résztvevő hasonlóan csökkentette a napi bevitelt 1500 kalóriára a tanulmány kezdetén lévő átlagos 2000-ről.

Ne így fogyókúrázzon! Belehalhat!

A várakozásoknak megfelelően a csapat eltéréseket talált abban, hogy a diétázók miket ettek következetesen az egyes diéták során.

A jelentések szerint az Atkins-diétát követők fogyasztottak a legkisebb arányban szénhidrátokat (a napi kalóriamennyiség 17 százalékát) és a legtöbb zsírt és proteint (28 százalékot).

Különbséget találtak abban is, hogy a 17 vitaminból és ásványi anyagból a vizsgált 12 közül mennyit ettek a diétázók, kitéve néhány hölgyet a nem megfelelő szintű fogyasztás kockázatainak a nemzeti javasolt mennyiséghez képest.

Az E-vitamin jelentette a legnagyobb problémát minden csoporton belül: a nők több mint 65 százaléka nem kapott eleget belőle. Azok, akik kevesebbet ettek, nem meglepő módon vitaminokból és ásványi anyagokból szintén hiányt szenvedtek. A Zone-diétánál azonban az ellenkezője volt megfigyelhető. Az elégtelen fogyasztás kockázatai jelentősen csökkentek az A, E, K és C vitaminok esetében, míg a többi vitaminnal kapcsolatban sem találtak kockázatnövekedést.

A kutatók ezt a dolgot látják egy diéta potenciális előnyének, bátorítva ezzel egy mérsékelt, de nem extrém szénhidrát-csökkentésre: az összes kalória akár 40 százalékára, a hagyományos 45-60 százalékos javasolt mennyiséghez képest.

"Nem csupán a szénhidrátok összmennyiségéből kell visszavenni a Zone szerint. Sokkal inkább a hozzáadott cukorból és a finomított gabonafélékből" - mondta Gartner. "Tartsuk meg a zöld dolgokat, a babokat és a zöldségeket, hagyjuk el a szénsavas dolgokat, az édességet és a csomagolt, feldolgozott élelmiszereket! Az egyes diéták hiányosságainak kitöltésére az egyik lehetséges módszer, ha vitaminokat és ásványi anyag-kiegészítőket fogyasztunk - teszi hozzá Gartner. Ám a kutatók azt találták, hogy a négy diétából csupán az Atkins a megfelelő erre a célra, és még ebből a csoportból is csupán 3 nő fogadta meg a tanácsot.

Otthonról, kényelmesen vásárolhat vitaminokat az egészségbolt.hu kínálatából .

"Testünk akkor működik a legjobban, ha nem szenved hiányt vitaminban és ásványi anyagokban. Az egészséges ételek fogyasztása a legjobb mód arra, hogy megfelelő mennyiségben hozzájussunk ezekhez a fontos tápanyagokhoz" - írja e-mailjében a Reuters Health-nek dr. Michael Dansinger, az egyik televíziós sorozat, "The Biggest Loser" ("Legnagyobb Vesztes") tanácsadója a bostoni Tufts Orvosi Egyetemtől.

"Úgy vélem, a stanfordi tanulmányban szereplő összes étkezési stratégia egészséges, hiszen kiemelik az elhízás, cukorbetegség és szívbetegségek kockázati faktorait, melyek társadalmunk vezető halálokai" - mondja Dansinger. "Ugyanakkor a Zone diéta és az ahhoz hasonlók talán előnyben vannak a vitaminok és az ásványi anyagok kérdésének tekintetében."

Animáció, videó: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.