Veszélyes a szusi?

Az emberek többsége úgy tudja, hogy a szusi tápláló, alacsony kalóriatartalmú fogás, ám a legújabb kutatás szerint ártalmas lehet az egészségre. Kiderült ugyanis, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztják, magasabb szívbetegség-kockázatnak vannak kitéve.

A omega-3 zsírsavak pozitív hatását , amelyek egyébként csökkentik bizonyos rákfajták, a szívbetegség, a magas vérnyomás, a stroke és a koraszülés kockázatát. A tonhalban, a cápában, a nyársorrú halban és a kardhalban a legtöbb a higany, míg a lazacban, a rákban, az angolnában és a moszatban a legkevesebb.

A szakértők szerint az ételben lévő hal metilhiganyt tartalmaz, ami szív-, agy-, és idegrendszeri problémákhoz vezethet, valamint a szellemi teljesítmény csökkenéséhez. A Journal of Risk Research című szakfolyóiratban megjelent eredmények alapján a metilhigany az omega-3 pozitív hatásai ellen "dolgozik".

A tudósok 1 200 embert kérdeztek meg a szusit és más haltermékeket érintő fogyasztási szokásaikról, valamint megmérték az Amerikai Egyesült Államokból származó szusiminták higanyszintjét. Kiderült, hogy a résztvevők 92 százaléka havonta átlagosan öt alkalommal fogyasztott halat. A legtöbb halat evő tizednél magasabb volt a metilhigany-bevitel, mint az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által megállapított biztonságos határérték. A mérések során fény derült arra is, hogy a nagytestű tonhalfélék rejtik a legtöbb higanyt.

Túl sok higany lehet a szusiban

A metilhigany a várandós kismamák szervezetéből bekerülhet a magzat vérkeringésébe is, ezért a brit NHS biztosító-szövetség arra buzdítja a terhes nőket, hogy ne egyenek cápahúst, nyársorrú halat vagy kardhalat, valamint a tonhalszeletek és -konzervek fogyasztását is érdemes heti két szeletre, illetve négy konzervre csökkenteni, máskülönben károsodhat a magzat fejlődő idegrendszere.

A rendszeres halfogyasztás 40 százalékkal csökkentheti a koszorúér megbetegedések számát - derül ki a legújabb kutatásokból. A legtöbb krónikus állapot kialakulásáért a szervezet gyulladásos elváltozásai okolhatók. A halak húsában található omega-3 zsírsavaknak számos előnyös hatása van, többek között gyulladáscsökkentő hatással is rendelkeznek. Az omega-3 mellett a hal kiemelkedő fehérjeforrás, valamint vas és B12-vitamin is megtalálható a húsában.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.