Jót tesz a szívnek a mediterrán étrend

Egy szűkkörű kutatás szerint a szívbetegség kockázatának kitett férfiak még akkor is csökkenthetik rossz koleszterinszintjüket a szívbarát mediterrán étrend követésével, ha közben nem adnak le testsúlyukból.

Az Amerikai Szív Társaság Lake Buena Vista-i konferenciáján bemutatott kísérletben 19 huszonnégy és hatvankét év közötti férfi vett részt. Az alanyok metabolikus szindrómában szenvedtek, ami azt jelenti, hogy a szívbetegség és stroke legalább három jelentős kockázati tényezőjével rendelkeztek. Ebben a kutatásban a férfiak körében tapasztalható kockázati tényezők közé a nagy derékbőség, a magas vérnyomás, az alacsony HDL koleszterinszint, és a magas triglicerid és éhgyomri vércukorszint tartoztak.

A kísérlet első öt hetében a férfiak hagyományos észak-amerikai étrenden éltek, ami sok zsírt, szénhidrátot, finomított cukrot és vörös húst tartalmaz. A következő öt hétben azonban mediterrán étrendre váltottak át, ami zöldségekben, gyümölcsökben és teljes kiőrlésű gabonákban gazdag, kevés vörös húst, azonban olívaolajat és mérsékelt mennyiségű bort is tartalmaz. Ezt követően az alanyok öt hónapos fogyókúrás programban vettek részt, amit újabb öthetes mediterrán diéta követett.

Az eredmények azt mutatták, hogy a testsúlycsökkenéstől függetlenül a férfiak a rossz LDL-koleszterin 9 százalékos csökkenését tapasztalták a mediterrán étrend követésekor.

A kutatást vezető Caroline Richard, a kanadai Laval Egyetem dietetikusa szerint a mediterrán étrend tehát hatékony kezelési módszer lehet a metabolikus szindróma és az ezzel összefüggő szív-érrendszeri kockázatok kezelésében. A szakértő ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy bár a kutatás kapcsolatot mutatott ki a mediterrán étrend és a koleszterinszint csökkenése között, ez még nem bizonyít ok-okozati összefüggést.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.