Hogyan hat az agyra a diétás üdítő? Vita van!

Ahogy a HáziPatika.com is megírta, az Amerikai Szív Társaság (AHA) kutatása szerint a mesterséges édesítőszereket tartalmazó üdítők háromszorosára növelhetik az agyi érkatasztrófa és az időskori elbutulás kockázatát. A Nemzetközi Édesítőszer Szövetség (ISA) viszont vitatja, hogy ez bizonyított lenne.

"Nincs hihető mechanizmus annak magyarázatára, hogy potenciális kapcsolat volna a diétás üdítők fogyasztása és az agyvérzés (stroke) vagy a demencia kialakulása között" - írja szerkesztőségünkhöz eljuttatott állásfoglalásában a Nemzetközi Édesítőszer Szövetség (International Sweeteners Association ISA) az Amerikai Szív Társaság (AHA) megállapításaira (Lásd a keretben!) reagálva.

A mesterséges édesítőszereket tartalmazó üdítők háromszorosára növelhetik az agyi érkatasztrófa és a demencia (időskori elbutulás) kockázatát - figyelmeztetnek kutatók az Amerikai Szívtársaság Stroke című folyóiratában közölt tanulmányukban. Részletek!

Az ISA áttekintve Matthew Pase és szerzőtársai kutatási eredményeit arra jutott, hogy egy olyan megfigyeléses vizsgálatról van szó, amely nem mutat be a diétás üdítőitalok fogyasztása és egyes betegségek - ebben az esetben az agyvérzés (stroke) vagy a demencia (időskori elbutulás) - kialakulása között oksági viszonyt magyarázó, hihető mechanizmust és meggyőző bizonyítékokat.

Az Amerikai Szív Társaság közleménye szerint tíz éven át tartó követéses tanulmány során a kutatók megnézték, hogy mely alanyoknál jelentkezett agyi érkatasztrófa vagy demencia, majd összevetették a betegségek előfordulási arányát a résztvevőktől előzetesen bekért táplálkozási adatokkal.

üditő
Legyen tiszta üdítő a pohárban! Vagy inkább víz?

Az ISA szerint a vizsgálatba bevontak közül 2888-an betöltötték a 45-ik és 1484-an a 60-ik életévüket, s közöttük 97 agyvérzéses és 81 demenciás esetet regisztráltak. A kutatók három csoportot különítettek el: az ilyen üdítőket nem fogyasztók, az alkalmi fogyasztók (napi gyakoriságnál ritkábban) és a rendszeres fogyasztók (napi egy vagy több adag üdítő) csoportját. Ebbe a legutolsó csoportba 519-en tartoztak, s közülük kevesebb mint két tucat esetben következett be agyvérzés vagy demencia. Ezen felül az ischaemiás stroke kockázata például a diétás üdítők alkalmi fogyasztói között is kábé kétszeres volt. Az ISA ezeket a számokat és összefüggéseket nem tartja meggyőzőnek.

A szervezet Carlo La Vecchiát, a Milánói Egyetem professzorát idézi, aki a tanulmány megállapításaihoz kapcsolódva többek között megjegyezte: "a diétás üdítők fogyasztása és a stroke közötti kapcsolat kevésbé erős abban a harmadik statisztikai modellben, amely azokat a további kardiometabolikus változókat is figyelembe veszi, amelyek a magasabb stroke-kockázathoz társulhatnak... A komplexebb harmadik statisztikai modellben nincs szignifikáns kapcsolat a demencia és a diétás üdítők fogyasztása között".

Az ISA azt írja: "Tény, hogy ha a meglévő magas vérnyomás betegséget, mint a legnagyobb stroke-kockázati faktort figyelembe vesszük a statisztikai elemzés során, a diétás üdítők fogyasztása és a stroke-ok közötti kapcsolat már gyengének bizonyul. Hasonlóképpen tovább csökken a diétás üdítők és a demencia közötti kapcsolat nagyságrendje, ha a szerzők figyelembe veszik a cukorbetegség, mint lehetséges zavaró tényező hatását. Végül az a metódus is korlátozza e tanulmány megállapításainak érvényességét, amellyel a táplálkozási szokásokat vizsgálták. Önbevalláson alapuló élelmiszerfogyasztási gyakorisági kérdőívet ( Food Frequency Questionnaire - FFQ ) használtak, amely a személyes visszaemlékezés bizonytalanságai miatt pontatlan lehet, így - ahogyan azt a tanulmány szerzői is elismerik - a modellben is hibalehetőséghez vezethet."

Megállapítják, hogy erős, klinikai vizsgálatokkal igazolt tudományos bizonyítékok állnak rendelkezésre arról, hogy az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerek és az azokat tartalmazó diétás üdítők hasznos eszközt jelenthetnek a cukor- és energiabevitel csökkentésében, ha a cukor helyett alkalmazzák azokat.

Napjainkban az elhízás (ami egyben a szív- és érrendszeri betegségek, köztük a stroke fő kockázati tényezője) és a demencia ismert kockázati tényezőjének számító cukorbetegség egyre inkább terjedőben van világszerte. Ebben a helyzetben - vélekedik az ISA - népegészségügyi szempontból veszélyes és egyáltalán nem szerencsés elrettenteni az embereket az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerek használatától, hiszen azok biztonságos és hatékony módját jelentik a testsúlycsökkentésnek és karbantartásnak éppúgy, mint a vércukorszint-szabályozásnak.

Az ISA közleménye viszont nem kifogásolta, amit Mathew Pase ajánl, hogy hogy inkább vizet igyunk üdítők helyett.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.