Folsavat a tiniknek!

Azok a tanulók, akiknek a szervezetében több a folsav, jobban szerepelnek az iskolában - állítják svéd kutatók.

"A folát-bevitel egyértelműen hatással van az iskolai tanulmányi eredményekre" - szerepel a Pediatrics című szaklap július 11-ei online kiadásában megjelent tanulmányban. "Ezért mindenképp felül kellene vizsgálni az iskolai menzákon adott ételek összetételét és a szülőket is tájékoztatni kellene erről a fontos tényezőről."

Korábbi kutatásokból kiderült, hogy a folsav hatással van a mentális képességekre, a mostani azonban az első felmérés, amelynek sikerült közvetlenül kimutatnia a vitamin iskolai teljesítményre gyakorolt hatásait. A mostani kutatásban svéd tudósok, dr. Torbjorn K. Nilsson vezetésével, összesen 386, 15 éves fiatal folsav-szintjét és egészségi állapotát vizsgálták meg. A kutatók a szociális helyzetet és a genetikai tényezőket is figyelembe vették a vizsgálatok során. Az eredmények szerint a legmagasabb folsav-szinttel élő tanulók kapják a legjobb jegyeket tanulmányaik során.

"Tudjuk, hogy a folát valóban fontos szerepet játszik az agy és az agyi funkciók fejlődésében" - nyilatkozta dr. Daniel Armstron, a Miami Miller Egészségtudományi Egyetem gyermekorvosa. "Kisgyermekek esetében a folát-hiány károsíthatja az idegi-kognitív funkciókat és az agyi fejlődést, sőt, autizmust is okozhat. A tinédzserek szervezetében pedig gyakran túl alacsony a folsavszint. A folsavban gazdag étrend semmiképpen sem árthat és valószínű, hogy nagyban segítjük agyunk működését, ha sok, folátban gazdag élelmiszert fogyasztunk."

A folsav a B-vitaminok családjának a tagja és kiemelt szerepet játszik a DNS és az RNS képződésében. A folsav-hiány különböző születési-, valamint agyi és gerincvelői rendellenességeket okozhat, például spina bifidát (nyitott gerincet). Idősek esetében a folsav-szint hatással lehet a mentális képességekre, hiánya pedig hozzájárulhat a demencia és az Alhzeimer-kór kialakulásához.

Folsavhoz főként zöld leveles zöldségekből, gyümölcsökből, szárított hüvelyesekből és olajos magvakból juthatunk. Emellett a teljes kiőrlésű kenyérfélék, zabpelyhek és gabonafélék is nagy mennyiségben tartalmaznak folsavat.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.