Egészséges az eszkimók étrendje

Egy, az alaszkai yupik eszkimók körében lefolytatott tanulmány azt mutatja, hogy a halolaj nagyobb mennyiségű fogyasztása segít megelőzni az elhízás miatti olyan krónikus betegségeket, mint a diabétesz és a szívbetegségek.

Az Alaszka délnyugati területén elhelyezkedő Yukon és Kuskokwim folyók deltavidékén élő őslakosok hússzor több, halból származó omega-3 zsírsavat fogyasztanak, mint az Egyesült Államok többi részén élő amerikaiak.

Bár a vizsgálatba bevont népesség 70 százaléka elhízott vagy túlsúlyos volt, nem mutatták a szívbetegségekre utaló kockázati tényezőket, és a cukorbetegség is ritkábban fordult elő közöttük, mint az átlagos amerikai népesség körében.

A European Journal of Clinical Nutrition című szaklap legutóbbi számában ismertetett felmérésben 330, ott élő lakos vérében elemeztek a kutatók olyan vegyületeket, amelyek a lazacban, szardíniában és más zsíros halakban fordulnak elő. A Fred Hutchinson Rákkutató Központ munkatársai úgy találták, hogy bár a hagyományos étrenden élő yupik eszkimók körében a túlsúly és elhízás aránya hasonló volt, mint a többi amerikai lakosnál, a 2-es típusú diabétesz előfordulási aránya csak 3,3 százalék volt az Egyesült Államok egyébként 7,7 százalékos átlagos arányához képest.

Mint Zeina Makhoul kutatásvezető elmondta, a vizsgálatba bevont elhízott személyek közül azok, akiknek vérében sok omega-3 zsírsavat találtak, csak annyira voltak veszélyeztetettek a szívbetegségektől, mint a normál testsúlyú emberek. A veszélyeztetettség mértékét a vérükben mérhető triglicerid és C-reaktív fehérje (CPR) szintje alapján becsülték meg a kutatók.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.