Mutatjuk, milyen diéta védi az idősebbek ereit

Azoknak az elhízott idősödő felnőtteknek, akik az aerob testedzést kismértékű kalóriacsökkentéssel járó diétával kombinálják, napról napra javul a véredényeik állapota azokhoz képest, akik csak edzenek vagy a mozgás mellett szigorú diétát tartanak - ez figyelték meg egy új kutatásban.

A tanulmányban azt állítják, hogy ha naponta csak 200 kalóriával kevesebbet fogyasztunk el, és növeljük a fizikai aktivitásunkat, akkor az hatékonyabban csökkenti az aorta (a szervezet legnagyobb artériája) idősödéssel összefüggő merevségét. Az aorta merevsége a véredények egészségi állapotának jelzőértéke, valamint olyan szív- és érrendszeri események kockázati tényezője, mint a szívinfarktus és a stroke. Olyan krónikus állapotok, mint a magas vérnyomás, a kettes típusú cukorbetegség és az elhízás, gyorsíthatják az öregedés folyamatát, és ezekben az esetekben már fiatalabb életkorban is megmerevedhet az aorta. A magasabb testtömegindex, a nagyobb testsúly, a testzsír összmennyisége és a hasi testzsír, valamint a nagyobb derékkörfogat összefügg az aorta merevségének növekedésével.

A leghatékonyabb a testedzés mérsékelt kalóriacsökkentéssel párosítva.
A leghatékonyabb a testedzés mérsékelt kalóriacsökkentéssel párosítva. Kép: GettyImages

Azt már a korábbi kutatások is kimutatták, hogy az aerob testmozgás javítja az aortaműködést, de ez önmagában még nem elég ahhoz, hogy javítsa az idősödő és elhízott személyek egészségi állapotát. Az új kutatásban 160 elhízott, ülő életmódot folytató, 65-79 éves embernél vizsgálták, hogy mi történik, ha a testedzést összekapcsolják a napi kalóriabevitel csökkentésével - az egyik csoportnál 200 a másiknál pedig 600 kalóriával csökkentették a bevitelt, a harmadik csoportnál pedig nem vezettek be semmiféle diétát. A kutatási eredményeket az Amerikai Szív Társaság Circulation című folyóiratában publikálták 2021. augusztus elején.

Az aorta oxigént és tápanyagot szállít a szívből a kulcs jelentőségű szervekhez, és az életkor növekedésével egyre merevebbé válik. Ha ez megtörténik, akkor a szívnek egyre keményebben kell dolgoznia ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű vért tudjon kipumpálni a szervezetbe.

"Meglepve tapasztaltuk, hogy annak a csoportnak az aortamerevségében nem történt semmiféle változás, amelyiknél a legjobban csökkentettük a kalóriabevitelt, ráadásul pont ugyanolyan mértékben csökkent csak a testsúlyuk és a vérnyomásuk, mint azoknak a személyeknek, akiknél viszont csupán mérsékelten csökkentettük a kalóriabevitelt" - mondta a tanulmány vezető szerzője, Tina Brinkley, aki az észak karolinai Wake Forest Orvosi Egyetem egészséges idősödéssel és az Alzheimer-kór megelőzésével foglalkozó Sticht Központjának docense.

A kutatók azt is megfigyelték, hogy ebben a csoportban 8 százalékkal csökkent az aortán átfolyó vér sebessége (szakkifejezéssel aortapulzushullám sebessége). A nagyobb disztenzibilitás és az aortapulzushullám kisebb sebessége az aorta kisebb merevségét jelzi.

A kutatók azt figyelték meg, hogy ha a felügyelet alatt, heti négy alkalommal végzett aerob testedzést napi 200 kalóriányi tápanyag bevitelének csökkentésével kapcsolták össze, akkor az öthónapos vizsgálati időszak alatt körülbelül 9 kilogrammal csökken a testsúly (átlagosan 10 százalék fogyás következett be). Ez összekapcsolódott az aorta összehúzódási és tágulási képességének (szakkifejezéssel disztenzibilitásának) 21 százalékos növekedésével is.

Az aorta merevségének az értéke viszont nem csökkent jelentősen azokban a csoportokban, amelyek csak edzettek, illetve amelyek edzés mellett a legnagyobb mértékben csökkentették a kalóriabevitelüket. A testsúly csökkenése ugyanakkora volt mindkét fogyókúrázó csoportnál, annak ellenére is, hogy az egyik csoport háromszor kevesebb kalóriát vitt be, mint a másik. Mindkét fogyókúrázó csoportnak lényegesen jobban csökkent a testtömege, az összes testzsír mennyisége, a testzsírszázaléka, a hasi zsír mennyisége és a derékkörfogata, mint a csak edző csoportnak.

"A kutatási eredmények azt jelzik, hogy ha a testedzést mérsékelt kalóriacsökkentéssel párosítjuk - szemben azzal, ha radikálisan csökkentjük a kalóriabevitelt vagy egyáltalán nem csökkentjük azt -, akkor maximalizálhatjuk a szív- és érrendszer egészségi állapotának javulását, optimalizálhatjuk a testsúlyt, javíthatjuk a testösszetételt és a testzsír eloszlását" - mondta Tina Brinkley. "Fontos kutatási eredmény, hogy a radikálisabb kalóriacsökkentés nem feltétlenül lehet fontos vagy ajánlott az idősebb és elhízott emberek testsúlycsökkentésének és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatcsökkentésének céljából."

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.