Ezekkel az ételekkel védheted ki a depressziót

Jelentősen mérsékelheti a depressziós panaszok előfordulását a zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend – derült ki egy nagyszabású, ikrekkel folytatott nemzetközi felmérésből.

A depressziós zavarok jelentős betegségterhet rónak az idősödő, 55 év feletti korosztályra. A tünetek az enyhe, klinikai diagnózishoz nem elégséges, de az életminőséget rontó panaszoktól a súlyos major depresszióig terjedhetnek. Emellett az érintettek körében a laborvizsgálatok is a gyulladásos markerek emelkedett szintjéről árulkodnak, ami további kockázatokat hordoz magában – hívja fel a figyelmet közleményében az Új-dél-walesi Egyetem Sydney-i kampusza. Friss, a Scientific Reports című folyóiratban megjelent tanulmányában az egyetem egy kutatócsoportja ugyanakkor rámutat, hogy rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztással sokat tehetünk a lelki problémák megelőzéséért is.

zöldségfogyasztás, fiatal nő salátát eszik
A bőséges zöldségfogyasztás lelki egészségünk szempontjából is meghatározó lehet. Fotó: Getty Images

A kutatók összesen 3483 felnőttet toboroztak vizsgálataikhoz Ausztráliából, Dániából, Svédországból és az Egyesült Államokból. A résztvevők mind a 45 év feletti korosztályba tartoztak, és ami szintén fontos, mindannyian ikrek voltak, és testvérükkel vagy testvéreikkel közösen szálltak be a felmérésbe. A résztvevőket összesen 11 évig követték nyomon, ez idő alatt több alkalommal is részletesen kikérdezve őket zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásaikról, valamint esetleges depresszióhoz köthető tüneteikről. Az így kapott adatok elemzéséből kirajzolódott, hogy akik több zöldséget és gyümölcsöt ettek, azok körében ritkábban és enyhébb formában jelentkeztek depressziós panaszok.

Mennyi zöldséget kellene ennünk?
Felnőttek számára a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) által összeállított Okostányér legalább napi 3-4 adag zöldség és 1-2 adag gyümölcs fogyasztását ajánlja. Ebbe nem tartozik bele a burgonya.

A tanulmány szerzői úgy vélik, az általuk megfigyelt összefüggés valószínűleg a zöldségek és gyümölcsök magas tápanyagtartalmához köthető, beleértve a rostokat és vitaminokat. Továbbá ezek az élelmiszerek a bélflóra egészségét is támogatják, valamint védik az agyat az oxidatív károsodástól. A bélflóra kapcsán egyre több tudományos bizonyíték támasztja alá, hogy gyulladásos folyamatokon keresztül a depresszióra is kihatással van, mennyiben optimális az összetétele. A kutatás nagy erőssége, hogy ikrek bevonásával zajlott, akik genetikai adottságai 50-100 százalékban azonosak, egyben szocioökonómiai hátterük is megegyezik, amennyiben együtt nevelkedtek. Ennél fogva a megfigyelt összefüggések is kisebb valószínűséggel magyarázhatók egyéb befolyásoló tényezőkkel.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.