Egy kis itóka a szemünknek is jót tehet

Vakulásig issza magát - valószínűleg sokan hallották már ezt a kifejezést, eddig azonban csak kevesen tudhattak arról, hogy egy-egy ital elfogyasztása valójában javíthatja is a látást.

A legújabb kutatások szerint ugyanis a rendszeres testmozgás mellett a mértékletes alkoholfogyasztás is segíthet a látásromlás csökkentésében.

Látásromlást különböző szembetegségek, traumák, valamint születési és degeneratív betegségek okozhatnak. A legtöbb ilyen típusú látásproblémát azonban nem lehet sem szemüveggel, sem kontaktlencsével korrigálni.A látásromlás a legtöbb esetben csökkenti az életminőséget, és súlyosságtól függően a mindennapi teendők önálló elvégzését is hátráltathatja.

Az egyre idősödő populációnak köszönhetően Amerikában a 2000-es években 70 százalékkal nőtt a látásproblémák előfordulása.A szembetegségek megelőzésének módjait kutatva a Wisconsin Orvosi és Közegészségügyi Egyetem tudósai megvizsgálták a látásromlás, valamint három életmódbeli tényező, a dohányzás, az alkoholfogyasztás és a rendszeres testmozgás kapcsolatát.

A tudósok a Beaver Dam Szemészeti Kutatás részeseiként 5000, 43 és 84 év közti felnőtt állapotát vizsgálták meg az 1988 és 2013 közti időszakból. Az adatok szerint az eltelt húsz év alatt a résztvevők 5,4 százalékánál alakult ki látáskárosodás. A fizikailag aktív résztvevők közül 2 százaléknál jelentkeztek szemproblémák , szemben az alapvetően ülő életmódot folytatók 6,7 százalékával.

egy-egy ital elfogyasztása valójában javíthatja is a látást

A kort, mint tényezőt is figyelembe véve úgy tűnik, hogy a fizikai aktivitás 58 százalékkal csökkenti a látáskárosodás kialakulási esélyét. Meglepő módon a rendszeres, kis mennyiségű alkoholfogyasztás is összességében 49 százalékkal csökkentette a látáskárosodás kialakulási esélyét a teljes absztinenciához képest a megfigyelt időszakban.

Bár a rendszeresen sokat ivók és a dohányosok esetében a látásproblémák előfordulása nagyobb arányú volt, az adatok nem bírtak statisztikai jelentőséggel. Emellett fontos leszögezni azt is, hogy ok-okozati összefüggéseket nem sikerült találni a látásproblémák és az életmódbeli tényezők között.

"A kor előrehaladtával a látáskárosodás kialakulási esélye egyre nő, de ez egy olyan tényező, amin nem tudunk változtatni - nyilatkozta Dr. Ronald Klein, a kutatás vezetője - Az életmódunkat azonban sokféleképpen meg tudjuk változtatni, így rendkívül fontos, hogy felismerjük azokat a tényezőket, amik hatással vannak szemünk egészségére ."

A kutatás részletes leírása az című orvosi szaklapban olvasható.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.