Veszélyesebb a tojás a ciginél?

A kanadai Western Egyetem kutatói dr. David Spence vezetésével kimutatták, hogy a tojássárgája fogyasztása a dohányzáshoz hasonlóan gyorsítja fel az érszűkület kialakulását.

Az Atherosclerosis online kiadásában publikált kutatáshoz dr. Spence több mint 1200 beteget vizsgált kérdőívek alapján, és arra a következtetésre jutott, hogy a tojássárgája körülbelül kétharmad olyan káros, mint a dohányzás a nyaki erek plakklerakódása szempontjából, ami a stroke és a szívroham kockázati tényezőjének is számít.

Ateroszklerózis (érszűkület) során a koleszterin hatására plakklerakódás alakul ki az artériák falán. A legtöbb szívrohamot, és az agyi érkatasztrófák egy részét e plakk egy darabjának leválása okozza. Az 1231 hatvanegy és fél év átlagéletkorú férfiban és nőben ultrahanggal mérték fel a plakk teljes területét, és kérdőívek segítségével gyűjtöttek adatokat az életmódjukról, gyógyszereikről, az elszívott cigaretták és az elfogyasztott tojássárgája mennyiségéről.

A kutatók kimutatták, hogy a nyaki artériák plakkjának területe 40 éves életkor felett a korral egyenes arányban növekszik, a dohányzás csomagéveivel és a tojássárga-évekkel azonban exponenciálisan nő. Más szóval, a dohányzás és a tojássárga fogyasztása egyaránt felgyorsítja az érszűkületet. A kísérletből az is kiderült, hogy azokban, akik hetente legalább három tojássárgát fogyasztottak, jelentősen nagyobb volt a plakk területe, mint azokban, akik hetente legfeljebb kettőt ettek.

Dr. Spence azt is hozzátette, hogy a tojássárga fogyasztás plakknövelő hatása nem függött a nemtől, a koleszterinszinttől, a vérnyomástól, a dohányzási szokásoktól, a testtömeg-indextől és a diabétesztől sem. A szakértő tehát nem javasolja a tojássárgája fogyasztását olyanoknak, akik a szív-érrendszeri megbetegedések magas kockázatának vannak kitéve.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.