Koronavírus: a D-vitamin ebben segíthet

Jelentősen fokozza a koronavírus-fertőzés kockázatát a D-vitamin-hiány - állítják amerikai kutatók.

Milyen veszélyeket hordoz magában a D-vitamin hiánya? Részletek itt.

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amelyet szervezetünk elsősorban saját maga állít elő előanyagaiból, méghozzá napfény hatására, továbbá képes elraktározni is. Az őszi-téli időszakban ugyanakkor a nappali órák csökkenő száma, valamint a hideg idő miatt beltéri tartózkodás és vastagabb ruházat okán jellemzően kevesebb napsugárzás éri bőrünket, így a magyar lakosság nagy részénél D-vitamin-hiány lép fel a tavasz beköszöntéig. Mindez egyáltalán nem veszélytelen, hiszen a többi között fertőző betegségek kockázatát is fokozza.

A D-vitamint napfény hatására szervezetünk maga is képes előállítani
A D-vitamint napfény hatására szervezetünk maga is képes előállítani. Fotó: Getty Images

"A D-vitamin fontos az immunrendszer működéséhez. Korábbi kutatások kimutatták, hogy a D-vitamin pótlására szolgáló táplálékkiegészítők alkalmazása képes csökkenteni a vírusos légúti fertőzések veszélyét. Statisztikai elemzésünk eredményei pedig arra engednek következtetni, hogy ugyanez igaz lehet az új koronavírus, valamint az általa kiváltott COVID-19 kapcsán is" - mutatott rá David Meltzer, a Chicagói Egyetem orvosi központjának vezetője az intézmény által kiadott közleményben . "Helyi, nemzeti és globális szintén egyaránt ugyanúgy fontos, hogy megértsük, lehet-e haszna a D-vitamin-hiány kezelésének a COVID-19 kockázatai mérséklése szempontjából. Annál is inkább, hiszen a D-vitamin olcsó, biztonságosan szedhető, illetve széles körben elérhető" - tette hozzá.

A kutatók összesen közel félezer páciens adatait vetették vizsgálat alá, akiknél még egy évvel korábban D-vitamin-hiányt diagnosztizáltak a chicagói egyetemi oktatókórházban. Az érintett pácienseket aztán letesztelték koronavírusra is. Mint kiderült, azoknál a résztvevőknél, akiknél nem kezelték kellőképpen a vitaminhiányt, közel kétszer magasabb volt a fertőzés előfordulása, mint azoknál, akik szervezetében megfelelő D-vitamin-szintet mértek.

Az eredmények tükrében Meltzer és kollégái további kísérleti kutatásokat sürgetnek a témában, hogy kiderítsék, vajon a D-vitamin-pótlás segíthet-e csökkenteni a COVID-19 veszélyét, illetve a betegség lefolyásának súlyosságát. A mostani elemzést bemutató tanulmány a JAMA Network Open felületén jelent meg szeptember 3-án.

Átlátszó maszkokat kapnak Franciaországban a tanárok, hogy könnyebben tudjanak kommunikálni a diákokkal. A témáról bővebben az nlc.hu hírében olvashat.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.