A kávé megelőzi a méhrákot?

A közepes és nagy mennyiségű kávét fogyasztó nők esetében csökkenhet a méhnyálkahártya daganatos elfajulásának esélye - állítják kutatók.

Azok a nők, akik naponta négy, vagy annál több csészével isznak az élénkítő italból, 25 százalékkal csökkentik esélyeiket a rettegett betegségre. Négy csészénél kevesebb mennyiség nem mutatkozott védő hatásúnak. Ugyanez mondható el a teafogyasztásra is. A koffeinmentes kávé viszont lehet, hogy hatásos, mert két csészénél több 22 százalékkal visszavetette a rák kockázatát.

"Az eredmények azonban mégsem jelentenek ok-okozati összefüggést" - figyelmeztetett Dr. Edward Giovannucci társszerző, a Harvard Egészségtudományi Karának táplálkozástudományi és epidemiológus professzora. "Korábban is sejteni lehetett már az összefüggéseket, most pedig már alapos okunk van hinni is benne."

Giovannucci többféle lehetséges magyarázatot is megjelölt: lehetséges, hogy a hormonokkal, illetve a cukorbetegséggel áll kapcsolatban a kávé védő hatása, de többféle tényező is részt vehet benne. "Arra is gondolni kell, hogy a kockázatcsökkenés valami mással áll összefüggésben, nem a koffeinnel. A kávé többkomponensű ital, szó szerint ezernyi összetevőből áll" - magyarázta a kutató. "A legnagyobb koncentrációban tartalmaz antioxidánsokat, melyek közül mindegyik előnyös hatásokkal bír."

A testmozgás és a súlykontroll mellett a kutatók azt is feltételezik, hogy az étrend bizonyos összetevői is szerepet játszhatnak a betegség megelőzésében. A kávét már megjelölték esélyesként, mivel hat a vérben keringő hormonokra.

A kávéban rejlő lehetőségek további vizsgálatához a Nővérek Egészségügyi Felmérésének adatait elemezték a kutatók, és a közel 67 500 résztvevő kávéivási szokásaira koncentráltak. Kétévente kellett kérdőívet kitölteniük, és ebből vették ki a 26 év alatt előfordult méhnyálkahártya-rákos eseteket. 1980 és 2002 között négyévente az étkezési szokásaik felől is tájékozódtak. Ez idő alatt 672 rákos megbetegedést regisztráltak. Egy sor egyéb tényező rögzítését követően (például dohányzás, BMI, alkoholfogyasztás) a szerzők azt találták, hogy a napi négy csésze, illetve annál több kávé jelentős mértékben összefüggött a rák kockázatának 25 százalékos visszaesésével.

Dr. Janice Dutcher, a New York-i St. Luke-Roosevelt Kórház immunterápiás osztályának igazgatója szerint az eredmények igazából csak izgalmas hipotézisnek tekinthetők. "A rákkal egyszer összefüggésbe hozott tényezőket lehet, hogy később elvetik. Húsz évvel ezelőtt például úgy gondolták, hogy a kávé hasnyálmirigy-rákot okoz" - mondta a szakember. "Nagyon bonyolult lenne az egyes étrendi tényezőket egyenként izolálni."

A kutatás eredményeiről a Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention legutóbbi kiadása számolt be.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Hazánk északi és nyugati részén megnövekszik a felhőzet, és itt az éjszaka folyamán helyenként zápor, zivatar is előfordulhat. Délen, délkeleten még nagyrészt derült vagy gyengén felhős idő várható. A légmozgás döntően mérsékelt marad, de a Kisalföldön és az Alpokalján már lehetnek élénk lökések az északnyugatira forduló szélből.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 15, 22 fok között alakul, de északnyugaton, valamint a vízpartokon, magasan fekvő helyeken ennél pár fokkal melegebb, a hidegre hajlamos helyeken hűvösebb is lehet. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!