A hagyma bámulatos hatása

Kisebb a veszélye a vastag- és végbélrák kialakulásának azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak hagymaféléket - derült ki egy friss kutatásból.

A hagymafélék a hazai gasztrokultúra szerves részét képezik már évszázadok óta, és nagyon sok hagyományos magyar étel fontos alapanyagaként szolgálnak. Nem csak az ízük miatt érdemes azonban fogyasztani, hiszen nagyon egészséges zöldségek: nagy arányban tartalmaznak például C-vitamint, B6-vitamint, folsavat, káliumot és mangánt is. Egy közelmúltban végzett tanulmány szerint pedig a kolorektális daganatok (vastag- és végbélrák) kialakulásától is védhet a rendszeres hagymafogyasztás.

A végbélrák lehetséges tünetei A végbélrák a ritkábban kialakuló rákfajták közé tartozik. A nőket gyakrabban érinti, mint a férfiakat, és köztük is leggyakrabban a 60 év feletti korosztályt. A dohányzás növeli a betegség kialakulásának kockázatát. Kattintson a részletekért!

A hagyma így hat a szervezetünkre

Az Asian-Pacific Journal of Clinical Oncology című lapban közzétett tanulmány szerint a kutatók 833 vastag- illetve végbélrákos beteget, illetve nagyjából ugyanennyi egészséges embert vizsgáltak meg. Az alanyoknak kérdőíveket kellett kitölteni az életmódjukról és táplálkozási szokásaikról, majd összevetették a kapott eredményeket a demográfiai hátterükkel és az egészségi állapotukkal.

A rendszeres hagymafogyasztás bizonyos daganatoktól is védhet (Fotó: 123rf)
A rendszeres hagymafogyasztás bizonyos daganatoktól is védhet (Fotó: 123rf)

A hagymafogyasztásnak jól látható hatása volt bizonyos daganatfélék kialakulására. A vastagbélrák, illetve a végbélrák kialakulásának az esélye 79 százalékkal alacsonyabb volt a rendszeres hagymafogyasztóknál - ráadásul minél több hagymát ettek, annál védettebbek voltak. A tanulmány szerint a pozitív hatáshoz legalább évi 16 kiló hagymafélét kell elfogyasztani.

Forrás: Wiley Online Library

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.