Tényleg csökkenti a joghurt a cukorbetegség kockázatát?

Az Egyesült Államokban ezentúl egyes joghurtokon fel lehet tüntetni, hogy csökkenthetik a kettes típusú cukorbetegség kockázatát. A joghurtoknak valóban lehetnek pozitív hatásaik, azonban nem szabad csodaszerként tekinteni rájuk.

Az amerikai gyógyszerhivatal (FDA) engedélyével most már az élelmiszergyártók feltüntethetik egyes joghurtokon, hogy azok csökkenthetik a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A megfogalmazásra ügyelve azt is fel kell tüntetniük, hogy ezzel kapcsolatban még kevés kutatás született, hogy ne vezessék félre a fogyasztókat - írja a Health.com.

"Ez félrevezethető lehet a fogyasztók számára, akik azt hihetik, egy joghurttal gyorsan rendbe tehetik a vércukorszintjüket" - figyelmeztet Caroline Thomason dietetikus. Ugyan nem csodaszerről van szó, valóban születtek arról kutatások, hogy a joghurtnak jótékony hatása lehet a cukorbetegségre. A joghurtok a magas probiotikum- és fehérjetartalmuk miatt csökkenthetik a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. "Fehérjeforrásként a joghurt segít szabályozni a vércukorszintet, valamint az éhségérzetet a nap későbbi szakaszában, különösen, ha reggeliként fogyasztják" - magyarázta Thomason. A probiotikumok pedig egy 2023-as kutatás szerint a 2-es típusú cukorbetegség terápiás kezelésére szolgálhatnak, mivel gyulladáscsökkentő hatásuk van.

joghurt cukorbetegség diabétesz
A natúr joghurtokat érdemes választani. Fotó: Getty Images

Több kutatás is vizsgálta a joghurt hatását a 2-es típusú cukorbetegségre. Egy 2022-es áttekintés például megállapította, hogy a legtöbb kohorszvizsgálat szerint az erjesztett tejtermékeknek, különösen a joghurtnak védő hatása van a cukorbetegség kialakulásával szemben. Egy 2017-es tanulmány pedig arra a következtetésre jutott, hogy egészséges étrend esetén a joghurt csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának veszélyét egészséges és idősebb, de magas szív- és érrendszeri kockázatú felnőtteknél.

De nem minden kutatás jutott erre az eredményre. Egy 2019-es metaanalízis szerint a probiotikus joghurt nem volt hatással éhgyomor esetében a vércukorszintre, az inzulinra vagy az inzulinrezisztenciára. És egyes joghurtok akár károsak is lehetnek a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő (vagy annak kockázatának kitett) emberek számára, mondta Erin Palinski-Wade dietetikus a Health.comnak. "Sok joghurtot nagy mennyiségű hozzáadott cukorral édesítenek, ami rossz hatással lehet a vércukorszintre" - magyarázta.

Nem mindegy, milyen fajta

A szakértők szerint ezért nem mindegy, milyet választunk. "A vércukorszint és a cukorbetegség tekintetében a probiotikumokat tartalmazó, hozzáadott cukor nélküli joghurt a legelőnyösebb" - ajánlotta Palinski-Wade. Azt javasolta, hogy keressünk magas fehérjetartalmú termékeket (például natúr görög joghurtot) a vércukorszint kiegyensúlyozásához és az étvágy szabályozásához.

De akkor is van választási lehetőség, ha ízekre is vágyunk. "Kereshetünk olyan ízesített változatokat, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, vagy cukormentes változatokat" - javasolta Thomason. "Bár ezek gyakran mesterséges édesítőszerekkel vagy olyan összetevőkkel édesítettek, mint a sztívia, nem emelik meg a vércukorszintet" - magyarázta.

Messze nem a joghurt ugyanakkor az egyetlen olyan élelmiszer, amely segíthet megelőzni a 2-es típusú cukorbetegséget. Palinski-Wade szerint a bogyós gyümölcsök, a bab, a lencse, a mandula és az avokádó mind stabilizálják a glükózszintet.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak keleten képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél csak az Észak-Alföld térségében élénkülhet meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 23 fok várható. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.