Étkezéssel így kerülhető el a cukorbetegség

Rostdús étkezéssel csökkenthető a cukorbetegség kialakulásának kockázata - állapították meg ausztrál kutatók.

Ausztrál kutatók kimutatták, hogy magas rosttartalmú étrenddel csökkenthető a cukorbetegség kockázata. A melbourne-i Monash Egyetemen a világon elsőként mutatták ki, hogy az erjeszthető rostban gazdag étrend megakadályozza az 1-es típusú cukorbetegség kialakulását az egereknél.

A cukorbetegség a világon a leggyakoribb anyagcsere-betegség, amely szövődményei révén rontja a beteg életminőségét és életkilátásait. A betegségről bővebben az alábbi cikkünkben olvashat!

A rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás sem elegendő

A kutatók olyan egereken kísérleteztek, amelyeknél már kialakult a cukorbetegség, ám a nagy mennyiségű rostnak köszönhetően sikerült megakadályozni, hogy teljesen kifejlődjön. A rágcsálók a táplálékukra szórt por formájában kapták a rostot. Az anyagot az ausztrál kormány tudományos ügynöksége, a CSIRO fejlesztette ki. A kutatócsoport elmondta, hogy a rostnak köszönhetően megnő a gyomorban azoknak a baktériumoknak az aránya, amelyek képesek az immunrendszer egészségének megőrzésében kulcsfontosságú szerepet játszó, rövid láncú zsírsavakat (acetát, butirát) a rostokból előállítani.

Még a zöldség- és gyümölcsfogyasztással bevittnél is nagyobb mennyiségű rostra van szükség
Még a zöldség- és gyümölcsfogyasztással bevittnél is nagyobb mennyiségű rostra van szükség

A vizsgálatot vezető Charles Mackay szerint már tervben vannak az emberek bevonásával készülő tesztek is. Megjegyezte azonban, hogy a rendszeres zöldség- és gyümölcsfogyasztás még messze nem elég ahhoz, hogy ekkora mennyiségű rost jusson a szervezetbe. Mackay ezért egy olyan étrend-kiegészítőt képzel el, amely az élelemre szórva nagy mennyiségű acetátot vagy butirátot, esetleg mindkettőt biztosít, ami segíti a gyomor egészségének helyreállítását, valamint a gyulladásos betegségek megelőzését. Ausztráliában mintegy 1,2 millió ember szenved cukorbetegségtől, jelenleg ez az ország egyik legnagyobb egészségügyi problémája.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.