Összefügg a D-vitamin, a származás és a szívhalál

A D-vitamin hiánya hozzájárulhat a gyakoribb szívbetegség és stroke okozta halálozáshoz az amerikai feketék körében - derült ki a Rochesteri Egyetem Egészségügyi Központjának kutatói által közzétett új tanulmányból.

Szívinfarktus

A kutatók a fehérek és afroamerikaiak között a szív- és érrendszeri halálozások tekintetében mutatott különbségnek jártak utána, a D-vitamin azért került érdeklődésük középpontjába, mivel azt számos súlyos betegséggel hozták kapcsolatba, például a cukorbetegséggel, a magas vérnyomással, valamint a vese- és szívbetegséggel.

D-vitamint ételekkel, napsugárzással illetve táplálékkiegészítők útján vihetünk be, a fekete bőrűek gyakori laktózintoleranciája lehetetlenné teszi a tejfogyasztást, bőrük sötét színe pedig csökkenti a D-vitamin termelését.

Dr. Kevin Fiscella és munkatársai több, mint 15 ezer amerikai felnőttnél mérték meg a D-vitamin szintjét és rögzítették a szív-érrendszeri halálozásokat, továbbá a testtömegindexet, a dohányzást és a gyulladásra utaló C-reaktív protein szintjét is.

Vitaminok és ásványi anyagokKiderült, hogy a D-vitamin hiánya az egész vizsgált mintában magasabb halálozási aránnyal párosult, azonban a származásra történt korrekció rámutatott, hogy a feketék körében alacsony D-vitamin szint esetén 38 százalékkal nagyobb a mortalitás.

Egy korábbi kutatás szerint az amerikai felnőttek 36 százalékánál alacsony a D-vitamin szintje. A szervezet legtöbb sejtje rendelkezik D-vitamin receptorral, a vegyület a sejtek aktivitását és növekedését szabályozza. Hiányában gyulladás, szívbetegség, daganatok és csontritkulás alakul ki. Dr. Fiscella azt ajánlja, az afromaerikaiak mellett az elhízottak és az idősek is figyeljenek oda a táplálékkal és táplálékkiegészítőkkel bevitt D-vitamin mennyiségére.

A cikk az Annals of Family Medicine folyóirat január-februári számában jelenik meg.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.