Négy furcsa egészségügyi probléma

Mit tegyünk akkor, ha nem tudunk dönteni egészségügyi kérdésekben? Mindennap új, a korábbiaknak ellentmondó tanács olvasható. Az alábbiakban néhány ilyen kérdésre világítunk rá. Alapszabály: ha valami gondunk van, beszéljünk az orvosunkkal.

A probléma: vörösbor és resveratrol

A legtöbben egészséges italként gondolunk a vörösborra , ha már annyi antioxidáns van benne. Egyes kutatások még azt is mondják, hogy a vörösborban található resveratrol nevű polifenol rákellenes hatásokkal is bír. A National Cancer Institute amerikai rákintézet kutatásai azonban azt mondják, hogy az alkoholfogyasztás többfajta rákhoz vezethet, főként mell-, máj- és nyelőcsőrákhoz.

Mit tegyünk? Ha nem szoktunk amúgy alkoholt fogyasztani vagy bajunk van az alkohollal, nem attól leszünk egészségesebbek, hogy még vörösborozni is elkezdünk. De ha meg-megiszunk egy pohár bort egy főétkezéshez, váltsunk vörösborra és maradjunk egy pohárnál!

10 egészségügyi tévhit: mi az igazság? Számos olyan, az egészséggel kapcsolatos hit tartja magát szilárdan a közvéleményben, amiről a tudomány már korábban bebizonyította, hogy egyáltalán nem igaz. De melyek is ezek, és mi az igazság? Kattintson!

A probléma: D-vitamin és a Nap

Biztosan több helyről hallotta már, hogy mindannyian D-vitamin hiánnyal küszködünk és nagy szükségünk van rá. Leginkább a napfény hatására termelődik, de mind az ezáltal okozott károsodás, mind pedig a bőrrák létező és mindenkit fenyegető probléma. Mit tegyünk tehát?

Mit tegyünk? Akinek (vagy bármely családtagjának) volt már melanómája, figyeljen arra, hogy ne legyen sokat a napon és a D-vitamint más forrásokból próbálja beszerezni. A D-vitaminban gazdag ételek vagy a tápanyag-kiegészítők jelenthetnek megoldást, ilyen a csukamájolaj, a zsírosabb halak vagy a D-vitaminnal megerősített tej és narancslé. Azoknak, akiknek nem volt köze a melanómához heti három 10-15 perces séta a napon elég a megfelelő D-vitamin-szint biztosításához.

napfény
Ne csak a napfénnyel akarjuk orvosolni a D-vitamin hiányát

A probléma: hal és higany

Az omega-3 jó, a higany rossz! Márpedig a tengeri halakban felhalmozódhat a higany. Akkor mennyi halat együnk? És melyiket kerüljük el?

Mit tegyünk? A vadlazac gazdag a szívre és agyra egyaránt jó hatással lévő omega-3 zsírsavakban, az osztrigában sok a cink, a kagylóban sok a vas. Próbáljunk 25 dekányi halat enni egy héten, ha csak tehetjük.

A probléma: fogamzásgátló és vérrögök

Számos egymásnak ellentmondó információ van a vérrögök és a főként droszpirenontartalmú fogamzásgátlók témakörében (a droszpirenon gyakorlatilag szintetikus progeszteron). A BMJ, a legrégebbi brit egészségügyi folyóirat egy korábbi tanulmánya szerint a fogamzásgátlót szedő nők körében négyszer nagyobb az esélye a vérrögök kialakulásának. Pedig a tablettákat biztonságosnak tartjuk. Vagy mégsem azok?

Mit tegyünk? Nézzünk rá a számokra. Igen, nagyobb a relatív kockázat, azaz azokhoz képest, akik nem használnak fogamzásgátlót, tényleg nagyobb a kockázat, de az abszolút kockázat így is extrém alacsony azon nőknél, akiket nem fenyeget más kockázati tényező. Csak hogy számokkal is ki legyen fejezve: 10 ezer nőből nem háromban alakulhatnak ki vérrögök, hanem hatban. Fontos megkülönböztetni a relatív és abszolút értékeket. Beszéljünk nőgyógyászunkkal, aki életvitelünket, előzményeinket és kockázati tényezőinket is figyelembe veszi, amikor javaslatot ad.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +29 °C
Minimum: +12 °C

Felhőtlen vagy derült, napos, száraz időben lesz részünk. Az északi, északkeleti szelet a Dunától keletre több helyen élénk, az északkeleti megyékben olykor erős lökések is kísérhetik. Késő estére 16 és 25 fok közé hűl le a levegő. Csütörtökre nem várható fronthatás, fellélegezhetnek a frontérzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.