Az omega-3 zsírsavak prosztatarákot okoznak?

A szívbarát omega-3 zsírsavak magas szintje a vérben összefüggésbe hozható az agresszív prosztatarák megnövekedett kockázatával, miközben az egészségtelen transzzsírok magas szintje csökkentheti a kockázatot - derül ki egy új tanulmányból.

Az American Journal of Epidemiology április 25-i számában megjelent tanulmányban a kutatók több mint 3400 férfi adatait elemezték, és kimutatták, hogy a legmagasabb dokozahexaénsav (DHA) szinttel rendelkezőkben két és félszer nagyobb valószínűséggel alakult ki agresszív prosztatarák, mint azokban, akik a legalacsonyabb DHA-szinttel rendelkeztek. A dokozahexaénsav az a gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsav, amely nagy mennyiségben fordul elő a halakban. A kutatás során a férfiak nem halolaj kiegészítőből, hanem főként halakból vitték be a DHA-t.

A seattle-i Fred Hutchinson Rákkutató Központ vizsgálata arra is rávilágított, hogy az agresszív prosztatarák valószínűsége 50 százalékkal alacsonyabb azokban a férfiakban, akik a legmagasabb vér transzzsír szinttel rendelkeztek. A transzzsírok legnagyobb mennyiségben a feldolgozott élelmiszerekben fordulnak elő, és többnyire gyulladások és szívbetegség kialakulásával hozható összefüggésbe. A prosztatarák kockázata és a legtöbb növényi olajban előforduló omega-6 zsírsavak között nem találtak kapcsolatot, és a szóban forgó zsírsavak közül egyik sem állt összefüggésben a nem agresszív prosztata daganatokkal.

A kutatást vezető Theodore M. Brasky azonban a meglepő eredmény ellenére úgy véli, hogy a szívbetegség miatt aggódó férfiaknak nem kell felhagyniuk a halolaj kiegészítők illetve halak fogyasztásával. A halfogyasztás jótékony szívbarát hatásai túlsúlyban vannak a prosztatarákkal összefüggő negatív hatásokkal szemben. A szakértők szerint az a lényeg, hogy egészséges arányban szerepeljenek a halak, a zöldségek és a rostok az étrendünkben anélkül, hogy túlzásba vinnénk az étrendi kiegészítők alkalmazását.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen, száraz időre, döntően gyenge vagy mérsékelt légmozgásra számíthatunk.Késő este általában 15, 25 fok várható. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városok belsejében, a magasabban fekvő pontokon és a szelesebb délkeleti és északkeleti tájakon melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.