A lenmag hatékony a mellrákkal szemben

A kutatók szerint a lenmag fogyasztása idősebb korban 40 százalékkal csökkentheti az emlőrák okozta halálozás kockázatát.

Többek között az olajos magvak, a búza és a zöldségek fitoösztrogén nevű növényi eredetű vegyületeket tartalmaznak, melyek közül a legfontosabbak a lignánok. A szakértők kimutatták, hogy ezek a vegyületek elpusztítják a rákos sejteket, és az új vérerek kifejlődésének gátlása révén megelőzik a másodlagos daganatok kialakulását.

A legtöbb lignánt a lenmagban mutatták ki. A magot müzlire vagy salátákra lehet szórni, vagy akár tortákba és joghurtba is bele lehet keverni. Amikor ezek a fitoösztrogének a szervezetünkbe jutnak, az ösztrogén női nemi hormonhoz kötődnek, és védelmet nyújtanak a rák ellen.

A Journal of Clinical Oncology folyóiratban megjelent tanulmányukban német kutatók több mint ezer premenopauzális emlőrákban szenvedő nő vérmintáit elemezték három évig. Az eredmények azt mutatták, hogy a legmagasabb enterolakton (a fitoösztrogének által létrehozott vegyület a bélben) legmagasabb szintjével rendelkező nőkben a halálozási arány kétötödével csökkent a legalacsonyabb enterolakton szinttel rendelkezőkhöz viszonyítva. Azt is kimutatták, hogy az enterolakton magas szintje hasonló védelmet nyújt a daganat terjedése és a másodlagos daganatok kialakulása ellen is.

Ez magyarázza azt is, miért sújtja ritkábban az ázsiai nőket az emlőrák. Szójában gazdag étrendjükben rengeteg izoflavon található, amely a fitoösztrogének egy másik típusa.

A kutatók ugyanakkor nem javasolják táplálékkiegészítők szedését a lignánszint növelésére, mivel a hormonokra gyakorolt hatásukat nem ismerjük pontosan. A szakértők úgy vélik, hogy a teljes kiőrlésű élelmiszerekben, magvakban és a zöldségekben gazdag étrenddel mindenki elegendő mennyiségű lignánt vihet be a szervezetébe.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.