Sokkal jobb lesz diétázni egy új felfedezéssel

A bél mikrobiomjának adatait felhasználva alakítható ki az étrend, amely az egyes emberek számára a legegészségesebb. A felismerés nemcsak tudományos, hanem élelmiszeripari áttörést is hozhat.

A Mayo Klinika kutatói az Amerikai Orvostudományi Egyesület folyóiratában (JAMA) megjelent tanulmányban megerősítik, hogy az egészséges táplálkozás kialakításának legjobb módja a személyre szabás. Hiába volt például valaki nagyon gazdag, és alkalmazott akár személyes szakácsot, a tudomány korlátait nem léphette át: hosszú ideig ugyanis az emberek az ételek táplálkozási értékét figyelve igyekeztek helyes étrendet kialakítani.

étel
Nem kell lemondanunk ételek egész csoportjairól (Fotó: 123rf)

Erről szóltak például azok a hivatalos ajánlások is, amelyek étkezési piramisban foglalták össze, hogy mit hasznos fogyasztanunk - mennyi húsra, zöldségre, gyümölcsre van szükség a jó egészség megőrzése érdekében. A Quartz magazin cikke szerint amíg a táplálkozástudomány és a segítségére szolgáló technológia nem fejlődött elég magas szintre, ennél nem is léphettünk tovább.

Testre szabás kémiai szinten

Ma már azonban egyre nagyobb betekintést nyerhetünk rá, hogy mi történik kémiai szinten a szervezetünkben. Ez vezetett oda, hogy tudósok, dietetikusok, sőt élelmiszeripari cégek is elkezdték eltolni a fókuszukat az egyes élelmiszerek általános tulajdonságaitól abba az irányba, hogy az adott emberek szervezete hogyan dolgozza fel a táplálékot. Ez a diétázási filozófia kevésbé kezeli sablonként az emberi testet, sokkal inkább úgy tekint rá, mint nagyon egyedi ökoszisztémára. Végső soron pedig azt sugallja, hogy nincs egyetlen fajta hatásos diéta.

A Mayo klinikán készült új kutatás bizonyítja, hogy a megközelítés életképes a vércukorszint kezelésében. A kutatók kidolgoztak egy modellt, amellyel megjósolhatják, hogy a különböző élelmiszerek hogyan befolyásolják az emberek vércukorszintjét. Azt találták, hogy a bélrendszer mikrobiomjának , illetve a vizsgált személy korának, testmozgási szokásainak és egyéb tényezőinek elemzésével nagyon pontosan előrejelezhető a test reakciója bizonyos élelmiszerekre. A becslés így pontosabb, mintha kalóriákat vagy szénhidrátmennyiséget számolgatnánk. "Klinikai orvosként láttam, hogy a pácienseim nem ugyanolyan módon reagálnak ugyanazokra az élelmiszerekre, ahogyan nem működik minden fogyókúrás étrend sem egyformán a különböző embereknél" - közölte Heidi Nelson, a tanulmány egyik szerzője.

Pontosabban jósolnak

A kutatók hat napig követték nyomon 327 egészséges ember anyagcsere-változásait. Minden személy székletmintákat adott be, hogy a tudósok megismerhessék a mikrobiomjuk egyedi jellemzőit. A résztvevők aztán naplózták, hogy mit ettek, ügyelve rá, hogy feljegyezzék a testedzést és a pihenést is. Vércukormonitorokkal is ellátták őket, amelyek nyomon követték az elfogyasztott ételre adott glikémiás válaszaikat . Miután a kutatók összegyűjtötték ezeket az adatokat, tesztelni kezdték az eredményeket azzal a modellel, amelyet az ételekre adott glikémiás reakciók előrejelzésére dolgoztak ki.

Fogyás hallatán nem éhezésre vagy önmegtartóztató, szigorú diétára kell gondolni, hanem az életmód áthangolására. Ennek egyik része a táplálkozás, de ugyancsak része a folyadékfogyasztás, a rendszeres testmozgás, a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés, illetve alvás, valamint a lelki egyensúly is. Bár a fokozatosan áthangolt életmód önmagában is biztosíthatja a fogyást, a háttérben esetlegesen meghúzódó problémákra szintén figyelemmel kell lenni. Részletek!

A tanulmány szerint a modell a mérések 62 százalékában képes volt a vércukorváltozások pontos meghatározására. Korábban, amikor csak a szénhidrátok vagy a kalóriabevitel kiszámításán alapultak az előrejelzések, ez az arány 40, illetve 32 százalékos volt. "Az egyénre szabott modellünket alkalmazva az embereknek nem kell többé teljesen lemondaniuk egy bizonyos kategóriában lévő élelmiszerekről. A modell lehetővé teszi a számukra, hogy az adott kategórián belül válogassanak az élelmiszerek közül, amelyek jól illeszkedhetnek a mikrobiomjukhoz" - idézi a Quartz az egyik kutatót.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.