Omega-3 zsírsavakkal az időskori szembetegségek ellen

A Johns Hopkins Egyetem munkatársai szerint az omega-3 zsírsavakban gazdag étrend (főként halak és tengeri állatok fogyasztása) csökkenti az időskori sárgafolt-degeneráció kialakulásának kockázatát.

Sheila K. West és munkatársai az Ophthalmology decemberi kiadásában számolnak be arról, hogy a sok hal és kagyló fogyasztása védőhatású az időskori sárgafolt-degeneráció szempontjából.

Makuladegeneráció A sárgafolt-elfajulás (orvosi szóval makuladegeneráció) a vakság egyik leggyakoribb oka.

A kutatók egy, az 1990-es évek kezdetén lefolytatott tanulmány adatait vették alapul, mely a résztvevők egyéves étrendi szokásait figyelte. Az alanyok között 2400 egyén szerepelt, akik 65 és 84 év közöttiek voltak. Mind Maryland keleti partján éltek, ahol a tengeri ételek fogyasztása mindennapos. A résztvevők szemészeti vizsgálaton is átestek, ahol megállapították, hogy közülük 450-en szenvednek időskori sárgafolt-degenerációban, 68-nál ez súlyos mértékű volt. A kutatók megállapították, hogy a sárgafolt-degenerációban szenvedők szignifikánsan kevesebb omega-3-at tartalmazó ételt fogyasztottak.

A szem ideghártyáján lévő fényérzékeny receptorok nagy mennyiségben tartalmaznak zsírsavakat, ez vezette arra a feltevésre a kutatókat, hogy az étrend omega-3-tartalma befolyásolhatja a sárgafolt-degeneráció kialakulását. A vizsgálat hátránya azonban, hogy csak egyéves periódussal számol, míg a sárgafolt-elfajulás jellemzően hosszabb távon alakul ki.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.