Vitaminokat szedni csak pénzkidobás?

A legfrissebb elemzések szerint a vitamin- és ásványianyag-tabletták lehet, hogy többet ártanak, mint használnak. Ezek ugyanis a reklámokban harsogó ígéretek ellenére összességében nem növelik meg az immunvédelmet, s nem képesek megóvni bennünket a betegségektől.

Ha jön az influenzaszezon, tömegek igyekeznek azzal védeni magukat, hogy az immunrendszerük erősítésére vitamin- és ásványi anyag tartalmú étrendkiegészítőket szednek. A többség bizonyosan nem hallott róla, hogy egy 2013-ban a University of Warwick és a Johns Hopkins Medical School által készített tanulmány szerint a vitamintablettáknak gyakorlatilag nincs hosszú távú egészségügyi előnyük jól táplált felnőttek esetében, sőt akár károsak is lehetnek.

A kutatást ezért indították, hogy megszűnjön a fogyasztók félrevezetése. A brit étrendkiegészítő-ipar önmagában 650 millió fontot, 2013-as árfolyamon mintegy 235 milliárd forintot forgalmazott. A szakértők arra akarták felhívni a figyelmet, hogy ezeken a csatornákon beszerezhető vitaminok nem alkalmazhatók krónikus betegségek megelőzésére.

Táplálkozásunk gyakorta szegény bizonyos tápanyagokban, ám az első lépés az étrend dietetikus segítségével történő átalakítása kell, hogy legyen, a tabletták és kapszulák marokszámra történő bekapdosása helyett! Tudjuk, mi van bennük és mire jók? Kattintson! Edgar Miller, a John Hopkins School of Medicine szakértője akkor azt mondta: „ezek a cégek a tudatlanságunkra, ismerthiányunkra alapozva építik termékeik marketingjét, s azt igyekeznek elhitetni, hogy az étrendünk egészségtelen, de tudnak segíteni annak hiányosságain, és megállítják a krónikus betegségeket.” Más tanulmányokból azóta kiderült, hogy a kiegészítők felhasználásának komoly káros hatásai is lehetnek , esetenként például növelhetik a rák vagy a szívbetegségek kockázatát.

Válogassuk meg, hogy juttatjuk szervezetünket vitaminokhoz

Ugyanakkor a brit egészségügyi és szociális ellátást felügyelő Nemzeti Egészségügyi Intézet (NICE) szerint azoknak, akik a veszélyeztetett csoportokba tartoznak, meg kell fontolniuk a kiegészítők szedését. A terhes nőknek és a kismamáknak például szedniük kell D-vitamint , amíg a szoptatást abba nem hagyják, valamint folsavra is szükségük van, a szervezetük kalcium- és foszfátszintjének szabályozásához, hogy megőrizzék csontozatuk egészségét. A folsav ráadásul a magzat gerincfejlődésében is fontos. A hat hónap és öt esztendő közötti gyerekeknek pedig ajánlatos az A-, C- és D-vitamin különösen, ha válogatósan esznek. Azoknak pedig, akik keveset vannak a napon, tanácsos D-vitamint szedni.

A vita azonban változatlanul élénk. Az orvosok közül sokan úgy vélik, hogy természetes módon nem minden esetben lehet fedezni a szervezet teljes vitaminszükségletét, s ezért szükségesek a kiegészítők. Abban azonban egyetértenek, hogy a zsírban oldódó vitaminoknak (például az A-nak és a D-nek) nagyobbak a toxicitási kockázatai, mint a vízben oldódó (például C) vitaminoknak.

Dr. Oyinlola Oyebode, a Warwick Medical School docense egyetért azzal, hogy felesleges eltúlozni a kiegészítők veszélyeit. De nem rajong értük. „Nem nevezném ténynek, hogy a vitamin-kiegészítők beszerzése és fogyasztása teljes pénzkidobás, mivel a Cochrane az egészségügyben praktizálók,kutatók, betegeket támogató jogászok stb. globális független nonprofit szervezete, amely többek között rendszeresen beszámolókat tesz közzé az elfogadott egészségügyi ismeretekről, megállapításokról.)

Forrás: Independent

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.