Ne szedjünk felelőtlenül kalciumtablettákat!

Egy nagyszabású svéd tanulmány szerint, ha a nők magas kalciumtartalmú ételeket esznek, és kalciumpótlót is szednek, azaz a napi kalciumbevitel 1400 mg felett van, kétszeresére növekedhet a szív- és érrendszeri betegség miatt bekövetkező halál kockázata.

Sok nő esetében a változó kor egyik egészségügyi hozadéka a csontritkulás kialakulása, melynek megelőzésére vagy éppen kezelésére kalciumkiegészítőket szednek. Ám a kalcium pótlását nem csak emiatt kezdik el, sokan ugyanis úgy gondolják, hogy „a megnövekedett mennyiségű kalcium javítja a szív- és érrendszer egészségét is” – tájékoztat dr. Gregg Fonarow, az American Heart Association (Amerikai Szív Társaság) szóvivője.

„Számos új keletű tanulmány viszont ennek épp az ellenkezőjét állítja, azaz, hogy az étrendben vagy pótlókkal bevitt nagyobb mennyiségű kalcium nemhogy javítja a szív- és érrendszer egészségét, hanem közreműködik a megnövekedett szív- és érrendszeri események és az ezekből eredő halál kockázatában” - mondja Fonarow.

Se sokat, se keveset

A svédországi Uppsala University ortopédiai sebészet tudományos szakterületén Dr. Karl Michaelsson klinikai professzor egy kutatócsoport segítségével több mint 61 ezer nő részvételével végzett vizsgálatokat. A több mint 19 éves, nyomon követéses vizsgálat során a kutatók azt találták, hogy közel 12 ezer nő halt meg, majdnem 4 ezer szív- és érrendszeri betegség következtében, kb. 1900-an szívbajban és 1100-an stroke-ban.

A kutatók a legmagasabb halálozási arányt azon nők körében találták, akiknek a kalciumbevitele magasabb volt napi 1400 mg-nál. Másrészt, azoknál a nőknél, akik naponta kevesebb, mint 600 mg kalciumot vettek be, szintén nőtt a halál kockázata.

Mindent egybevetve azok a nők, akik naponta több mint 1400 mg kalciumot vesznek be, több mint kétszer nagyobb valószínűséggel halnak meg szív- és érrendszeri problémákban, mint akik 600 és 999 mg közötti mennyiséget fogyasztanak - állapították meg a kutatók.

Szakértői javaslat

A tanulmány szerzői szerint, az étrendben túl alacsonyan vagy nagyon magas mértékben lévő kalcium felborítja a szervezet normál egyensúlyát, és megváltoztatja a vér kalciumszintjét. Ezért azt javasolják, hogy ne a megnövekedett, hanem inkább az alacsony kalciumbevitelre próbáljunk meg koncentrálni.

Dr. Fonarow, a Szív Társaság szóvivője azt tanácsolja, hogy kalciumkiegészítőket csak alapos megfontolás és személyes orvosi konzultáció után szedjünk, ha a csontok egészségének potenciális előnye meghaladja a szív- és érrendszeri kockázatot.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül, estére azonban nagyrészt mérséklődik vagy legyengül. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 36 fok között alakul.Késő estére általában 24 és 30 fok közé csökken a hőmérséklet. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.