A lazac a színe miatt is jó az egészségnek

A halételek rendszeres fogyasztása kifejezetten szívvédő hatású, de a lazachús különös színét adó festékanyagról most azt is kimutatták, hogy védi a géneket hordozó DNS-t.

Sok tapasztalat és számos vizsgálat igazolta, hogy a halhús véd a koszorúér-betegség ellen, és jelentősen késlelteti az érelmeszesedés kifejlődését. E kedvező hatás titka a halban lévő többszörösen telítetlen zsírsavakban rejlik. Ilyen szempontból a zsíros tengeri halak fogyasztása a legkedvezőbb. Az omega-3 zsírsavak bőséges fogyasztásáról néhány éve bizonyították be, hogy a leggyakoribb és legveszélyesebb szívritmuszavar, a pitvarremegés is sokkal ritkább azoknál, akiknél minden héten akár többször is halétel kerül az asztalra, lehetőleg főve vagy grillezve.

A lazac, a királyrák vagy a homár az astaxantin nevű anyagtól rózsaszínű. Egy négy évvel ezelőtti vizsgálat során kiderült, hogy az astaxantin adagolásával jelentősen csökkenthető az egyik gyulladásjelző fehérje mennyisége a vérben. A laboratóriumi változás azt tükrözte, hogy azoknak, akik megfelelő mennyiségben kapták a természetes festékanyagot, kisebb az esélyük az infarktusra, mint a többieknek.

Az új tanulmányban egészséges fiatal nők fogyasztottak heteken keresztül astaxantint. A kutatók itt is nézték a gyulladást jelző fehérje szintjét a vérükben, de emellett egész sor olyan biológiai anyag mennyiségét is meghatározták, amelyek a DNS károsodására utalhatnak. Az astaxantin hatására az immunrendszer aktivitása kifejezetten megnövekedett, a gyulladást jelző anyagok mennyisége csökkent, és az örökítőanyag károsodására utaló laboratóriumi eltérések is visszafejlődtek.

A genetikai állományt a szervezetben megjelenő veszélyes anyagok, a szabad gyökök károsítják. Az astaxantin azonban rendkívül erélyes ellenanyagként szolgál az oxidáló szabad gyökökkel szemben. Különösen a vad lazac húsa tartalmaz sokat a festékanyagból.

A kutatók szerint a DNS védelme szempontjából az astaxantin 550-szer hatékonyabb, mint a sokak által szedett E-vitamin.

A vizsgálat eredményei a Nutrition and Metabolism szakfolyóiratban jelentek meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.