Megváltozhat a baba genetikája attól, amit az édesanya eszik

A terhes nők étrendje és más életmódbeli tényezők megváltoztathatják a babájuk génműködését, és ez befolyásolja, hogy a gyermekek 8-9 éves korában a keringési rendszerük milyen egészségi állapotban lesz - erre az eredményre jutottak egy friss kutatásban.

Szívbetegek gyógyulásában segít egy új pszichoterápia - részletek !

A fejlett országokra jellemző, hogy a lakosság csaknem felének van valamilyen enyhébb-súlyosabb keringési betegsége, például szívkoszorúér-betegsége, szívelégtelensége, magas vérnyomása , vagy kapott már stroke-ot. A korai orvosi beavatkozás csökkentheti ennek a betegségcsoportnak a kockázatát, ám nagy kihívást jelent az orvosoknak, hogy már kora gyermekkorban azonosítsák azokat a problémákat, amelyek a későbbi életszakaszban szív- és érrendszeri betegséget okozhatnak. Ennek a kihívásnak a leküzdésére az orvosok az epigenetika módszerét alkalmazzák , mert ezzel pontosabban előre lehet jelezni a szív- és érrendszeri betegségkockázatot. Az epigenetika azt tanulmányozza, hogy a környezeti hatások és más külső tényezők miként befolyásolják a génműködést.

A dohányzás, az étrend és a testsúly befolyásolja a magzati epigenetika alakulását.
A dohányzás, az étrend és a testsúly befolyásolja a magzati epigenetika alakulását. Fotó: Getty Images

A DNS-metiláció a szervezet egyik epigenetikai folyamata, ami anélkül változtatja meg a gének funkcióját, hogy magukat a géneket átalakítaná. Az édesanya étrendje, dohányzása, stressz-szintje és más környezeti hatások még a gyermek születése előtt is képesek befolyásolni a DNS-metilációt.

Július közepén publikálták az Amerikai Szív Társaság Hypertension című folyóiratában azt a tanulmányt, amelyben az angliai Southamptoni Egyetem kutatói 470 köldökzsinórvér-mintát elemeztek a Southamptoni Nőkutatás során (ebben a vizsgálatban a terhesség előtt, alatt és után gyűjtenek adatokat). A szakemberek összehasonlították a DNS-metilációs folyamatokat a gyermekek 8-9 éves korában lévő szív - és érrendszeri állapotának adataival, és végül 16 olyan helyet azonosítottak, ahol a metiláció megváltoztatta az aortapulzálással és az aortán keresztül áramló vér sebességével összefüggő génkifejeződést. Az aortának ezekkel az adataival lehet mérni az aortamerevséget, ami egyébként növeli a szív- és érrendszeri betegségkockázatot .

Ezért fontos a zsíros halak fogyasztása

A következő lépésben a kutatók megvizsgálták az édesanya jellemzői és a metilációs folyamatok közti lehetséges összefüggéseket. A terhesség alatti dohányzás, étrend, a terhesség előtti és alatti testsúly módosította ezeket a metilációs folyamatokat. Különösen az növelte a gyermekkori pulzust és az átáramló vér sebességét, ha kevés zsíros halat (például lazacot, makrélát) fogyasztott az édesanya a terhesség alatt. "Nagyon izgatottak lettünk attól, hogy rátaláltunk arra az összefüggésre, hogy a zsíros halak fogyasztása a terhességnek mind a korai, mind a kései szakaszában összefügg az epigenetikai változásokkal" - mondta dr. Mark Hanson, aki a Brit Szív Alapítvány kardiológus professzora és a Southamptoni Egyetem Kísérleti Tudományok Intézetének igazgatója. "A zsíros halak egészséges, többszörösen telítetlen zsírsavak forrásai, ezek a zsírok fontosak a sejthártya és a véredények fejlődésében."

Mivel a kutatásban csak fehér bőrű gyermekek szerepeltek, ezért a tudósok szerint további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy bebizonyítsák: az eredmények érvényesek-e a többi rasszra és etnikumra is. Ám dr. Hanson szerint "nincs okunk azt feltételezni, hogy a következtetések ne lennének érvényesek más csoportokra is".

"A kutatási eredmények szerint a szív- és érrendszeri kockázat növekedése már nagyon korán, még a születés előtt elkezdődik" - mondta dr. Hanson. De mivel az epigenetikai folyamatok szerepet játszanak ebben, ezért "lehetőség van arra, hogy többféleképpen is beavatkozzunk" - tette hozzá, majd így folytatta: "Ezért ha azt akarjuk, hogy a gyermekünk a lehető leghosszabb, legegészségesebb életet élje, akkor már szó szerint a fogantatás pillanatától segítenünk kell neki abban, hogy egészségesen tudjon fejlődni." Dr. Jennifer Van Eyk, a Los Angeles-i Cedars-Sinai Orvosi Központ intézetigazgatója - ő nem vett részt a kutatásban - ugyanakkor azt mondta, "még túl korán van ahhoz, hogy pontos és részletes következtetéseket vonjunk le a vizsgált epigenetikai változások és a gyermekek egészségi állapota közti összefüggésekről".

Az igazgató szerint a kutatásban sok olyan sejtszintű változásra utalnak, amelyeknek hosszú távú hatása lehet, de még mindig sok lépést kell megtenni addig, amíg fel lehet tárni a DNS-metilációs folyamatokat, és azt, hogy ezek ténylegesen miként befolyásolják az egészségügyi kockázatokat. Az epigenetikus változásoknak lehetnek pozitív és negatív hatásai, és találhatunk gyenge vagy erős összefüggéseket is, ráadásul a tudósok csak most kezdik megismerni ezt a területet. "Ez még csak a jéghegy csúcsa, de izgalmas lesz a felfedezése" - így dr. Van Eyk.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.