Miért könnyebb annak, akit tovább szoptattak?

Akit sokáig szoptatnak, okosabb lesz. De ez a szabály nem vonatkozik mindenkire, mert a genetika is szerepet játszik az IQ-növekedésben. Ha viszont megfelelők a gének, akkor az is fontos, hogy minél több anyatejet igyon a csecsemő.

A gyerekek immunrendszerét erősíti a szoptatás - ezt a közhelyet a német lap, a Die Welt online kiadása is említi, de ezúttal nem erre igyekszik felhívni a figyelmet. Van ugyanis egy hosszabb távon érvényesülő hatás is, amit brazil kutatók vizsgáltak most. A szoptatás összefügg ugyanis az intelligenciával. Így a sokáig anyatejen élő csecsemők felnőtt korukban magasabb átlagkeresetre számíthatnak - olvasható a német újság hírében.

Brazil kutatók 30 éven át tartó felmérést ismertettek most a The Lancet című szaklapban. 3500 újszülött életét követték nyomon a dél-amerikai szakértők. A tanulmány szerzője, Bernardo Lessa Horta, a Pelotas Egyetem kutatója szerint a szoptatás jótékony hatása az agyfejlődésre és az intelligencia gyermekkori magasabb szintjére már korábban is ismert volt.

A szoptató anyáknak kisebb az esélyük arra, hogy 2-es típusú diabéteszben megbetegedjenek - mutatta ki egy új tanulmány. Német kutatók 1994 és 2005 között követték nyomon az anyák testsúlyát, vérvételi eredményeit és a cukorbetegség előfordulását. Kattintson a részletekért! Ugyanakkor az már kevésbé volt egyértelmű, hogy az ebből fakadó előnyök kitartanak-e felnőttkorban is. Az új tanulmány szerint ez így van: akit egy éves koráig szoptattak, annak az intelligenciaszintje legalább 30 éves koráig kimutathatóan nagyobb. (A 30 éves kor - bár ezt nem írja a német lap - a kutatás sajátosságaiból fakad, hiszen ennyi ideig tartott a vizsgált személyek megfigyelése.) Ráadásul minél tovább tartott a szoptatás, annál nagyobb volt a "nyereség".

Így aki legalább egy évig anyatejen élt , az átlagosan 4 ponttal magasabb intelligenciahányadossal rendelkezett, 0,9 évvel több osztályt végzett el az iskolában, és 341 brazil reallal (98 euróval) többet keresett havonta. Ez a különbség azokkal szemben volt kimutatható, akiket kevesebb, mint egy hónapig szoptattak.

A szoptatás és az IQ közötti összefüggést már korábban is emlegették - ezt azonban korábban igencsak szkeptikusan fogadták bizonyos szakértők. A kifogások arra vonatkoztak, hogy a család szociális és gazdasági helyzetét nem vették kellőképpen figyelembe a megelőző vizsgálatok végzői.

De más tényezők is magyarázhatnák eszerint a jelenséget: azok az anyák, akik például a terhességük alatt szoptattak, ritkábban dohányoztak. Ez szintén növelheti az intelligenciát, de az IQ-növekedés ilyenkor nem az anyatejjel függ össze. Ráadásul az intelligencia igencsak összefügg az örökléssel: 75 százalékban "örökölhető" - írja a Die Welt.

A sokáig szoptatás jót tesz a babának?

Éppen ezért most a brazil tanulmány szerzői igyekeztek kiszűrni a zavaró tényezőket: figyelembe vették a szülők iskolázottságát, a terhesség alatti dohányzást és még a születési súlyt is beszámították a kiértékeléskor. Megnézték azt is, hogy a gazdagabb, képzettebb, szociális szempontból kedvezőbb helyzetű szülőknél gyakoribb-e a szoptatás . Kiderült, hogy ebben nincs különbség más rétegekhez képest.

Az anyatej intelligenciára gyakorolt jótékony hatását általában azzal magyarázzák a kutatók, hogy ez elsősorban hosszúláncú telített zsírsavakat tartalmaz, amelyek fontosak az agy fejlődéséhez. Ezt a hatást mutatta ki például Terrie Moffitt korábbi kutatása a durhami Duke Egyetemen. Ez a vizsgálat azt derítette ki 3000 nagy-britanniai és új-zélandi gyermek felmérése alapján, hogy a szoptatás 7 ponttal növelte a gyerekek IQ-ját. Ez azonban csak akkor következett be, ha a gyermek az FADS2 elnevezésű gén egy bizonyos változatával rendelkezett.

Így tehát az intelligencia növelése a környezeti és a genetikai hatások összjátékából következik. A gyermekek 90 százaléka rendelkezett egyébként az FADS2-gén úgynevezett C-variánsával. Náluk emelkedett az IQ, ha szoptatták őket. Az úgynevezett G-variáns esetében a szoptatás nem volt hatással az intelligenciára. Mindez azt is megmagyarázhatja, hogy a mostani brazil kutatásban miért kisebb az IQ-növekedés mértéke. Hét helyett csak négy pontról van szó. Ez a C-variáns nélküli gyerekeknek tudható be, ők ugyanis az átlagos értékeket lefelé módosították.

Az FADS2-gén szerepe az, hogy kódot szállít annak az enzimnek, amelyik a zsírok anyagcseréjéhez fontos. Ezek a zsírsavak feldúsulnak a születés után az újszülött, illetve a csecsemő agyában.

Horta kutatása arra is rávilágított, hogy nemcsak a szoptatás időtartama, hanem az anyatej mennyisége is fontos. Azok a gyerekek ugyanis, akik csak anyatejet kaptak, jobban profitáltak ebből, mint azok, akik időnként tápszert vagy más, anyatejet pótló élelmiszert kaptak.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +29 °C
Minimum: +17 °C

Általában felhőtlen idő várható csapadék nélkül. Az északias szél általában mérséklődik, de hazánk keleti harmadán továbbra is nagy területen élénk marad.A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet általában 12 és 18 fok között várható, több fokkal alacsonyabb a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg kissé magasabb értékeket a nagyobb városokban, vízpartokon mérhetünk. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.