A túl sok sütemény méhrákot okozhat

A kekszek és sütemények rendszeres, legalább heti háromszori fogyasztása akár 42%-kal is megnövelheti a méhrák kialakulásának kockázatát, állítja egy új svéd tanulmány.

Az olyan nők körében, akik hetente két-három alkalommal engedtek a sütemények csábításának, 33 százalékkal nagyobb volt a méhrák előfordulási aránya. Akik viszont ennél is többször ettek kekszet vagy süteményt hetente, azoknál a tumor előfordulási aránya már a 42 százalékot is elérte.

A Svédországban végzett tanulmány 10 éven keresztül vizsgálta mintegy 60 000 nő étkezési szokásait. A kutatók elsősorban a cukorban gazdag étrend és a méhben kialakult tumor közötti összefüggéseket keresték. A stockholmi Karolinska Intézet kutatói a nők étrendjét vizsgáló kérdőívek elemzése után megállapították, hogy a legtöbb magas cukortartalmú élelmiszer, mint például a cukorkák, üdítőitalok és lekvárok nem növelték meg jelentős mértékben a méhrák kialakulásának valószínűségét. Viszont az olyan nők esetében, akik rendszeresen fogyasztottak édes péksüteményeket és kekszeket, az endometriális tumor kifejlődésének kockázata 42 százalékkal megnövekedett.

A tanulmány elsősorban arra koncentrált, hogy a résztvevők milyen gyakran ettek édességet, nem pedig arra, hogy mekkora mennyiséget fogyasztottak. Az viszont így is kiderült, hogy akik napi 35 grammnál több cukrot vittek be a szervezetükbe (ez körülbelül 7 teáskanálnyi mennyiségnek felel meg), azoknál 36%-kal nőtt meg a tumor kialakulásának valószínűsége.

A tudósok szerint a cukros étrend többféle módon hat a rák kockázatára. Egyrészt a túlzott cukorbevitel következtében a szervezet több inzulint termel, amely stimulálja a sejtburjánzást a méh külső felszínén. Másrészt a túlzott cukorfogyasztás megemeli az ösztrogén hormon szintjét, ami szintén szabályozatlan sejtnövekedéshez vezet.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.