Konyhasó: mégsem okoz magas vérnyomást?

A sok sót fogyasztó embereknél nem volt nagyobb valószínűsége a magas vérnyomásnak, de kisebb eséllyel haltak meg szívbetegségben, mint azok, akik kevesebb sót vettek magukhoz - állapították meg kutatók egy európai tanulmányban. Az eredmények "nyilvánvalóan nem támasztják alá a jelenlegi ajánlásokat, melyek a sóbevitel csökkentését célozzák meg a népesség körében" - ismerte el Jan Staessen vezető szerző, a belgiumi Leuveni Egyetem munkatársa. Ezt azzal magyarázza, hogy a mostani rövidtávú tanulmányokon alapszanak, melyekbe olyan önkénteseket vontak be, akik átmenetileg vállalták az alacsony vagy magas sótartalmú diétát.

VérnyomásA mostani kutatáshoz két korábbi, összesen 3700 európai embert érintő tanulmány adatait értékelték. A résztvevők sófogyasztását vizeletmintáik elemzésével állapították meg a tanulmányok indulásakor. Ennek alapján három (alacsony, közepes és magas sófogyasztású) csoportba osztották az embereket. Ekkor a résztvevők kétharmadának normális volt a vérnyomása, egyiküknek sem volt szívbetegsége. A 8 éves követési idő végén megállapították, hány embernél diagnosztizáltak közben szívbetegséget vagy magas vérnyomást.

Kiderült, hogy a három csoport között nem volt különbség a szív- és érrendszeri betegségek arányában, sőt a szívbetegségek miatti halálozás éppen a legkevesebb sót fogyasztók csoportjában volt a legmagasabb (4 százalék), és azok körében a legalacsonyabb, akik a legtöbb sót ették (1 százalék). Mindhárom csoportban a normál vérnyomással indulók mintegy negyedének lett magas a vérnyomása a követés végére. Jan Staessen mindazonáltal úgy véli, érdemes lehet a sóbevitelt csökkenteniük azoknak, akiknél már kialakult a magas vérnyomás.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +15 °C

Sok napsütésre számíthatunk a nagyrészt felhőtlen vagy kissé fátyolfelhős égbolt mellett, így csapadék sem lesz. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk lökések, de az északkeleti megyékben egy-egy erős lökés is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet 27 és 32 fok között alakul, míg késő estére 18 és 25 fok közé hűl le a levegő. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.