Ismét igazolták: jó a szívnek a mediterrán étrend

A mediterrán-stílusú étkezés jelentősen javíthat a szív működésén - állítják egy új tanulmány szerzői.

A mediterrán stílusú étrend kis mennyiségben tartalmaz telített zsírokat és nagy mennyiségben halat, gyümölcsöt, zöldséget, olívaolajt, dió-és gabonaféléket és egy-két pohár bort egy nap. Számos tanulmány már eddig is összefüggésbe hozta a szívbetegség ritkább előfordulásával.

A kutatásban ezúttal 276 férfi ikerpár vett részt. A kutatók megmérték szívfrekvencia variabilitást és a szívverések között eltelt idő váltakozását mindennapi élethelyzetekben. "A nagyobb változékonyság jó szívműködésre utal" - magyarázta Dr. Jun Dai, az Indianai Egyetem kutatója. A megfigyelést azért végezték ikreken, hogy kizárják a genetika lehetséges befolyását, amennyire csak lehet. A kutatási eredményeket bemutató közlemény a Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes című folyóiratban fog megjelenni.

A férfiak kitöltöttek egy kérdőívet a fogyasztott élelmiszerekről, és pontozták őket az alapján, hogy mennyire hasonlít a táplálkozási szokásuk a mediterrán étrendhez. A szívműködésüket megmérték és rögzítették egy hordozható, elemmel működő EKG monitoron.

A mérésekből kiderült, hogy a magasabb mediterrán étrendpontokhoz nagyobb szívfrekvencia variabilitás tartozott. Összességében a mediterrán étrend 9-14 százalékkal csökkenti a szívbetegségekkel összefüggő halálozást a jelentés szerint.

Az eredményeket nem lehet általánosítani, mert a tanulmányban minden iker fehér férfi volt. "Ám ennek ösztönöznie kell az embereket, hogy egészséges étrendet válasszanak" - mondta Dai.

Szívfrekvencia variabilitás közismerten a szív egészségével függ össze - mondta a tanulmány kapcsán Dr. Gordon F. Tomaselli, a Johns Hopkins Egyetem kardiológia klinikájának vezetője, az American Szív Társaság szóvivője. Az alacsony változékonyság azt jelenti, hogy a vegetatív rendszer, amely ellenőrzi szív gyorsaságát lehet, hogy nem képes megfelelően reagálni a megnövekedett igényre, illetve, hogy a szív "folyamatosan krízis üzemmódban van" - magyarázta.

Az eredmények nem megbízhatóak, hiszen a résztvevők maguk számoltak be táplálkozási szokásaikról, illetve a fizikai kapcsolat az étrend és szívfrekvencia variabilitás között nem teljesen világos. "De ha minden egyéb tényező egyezik, akkor lehet, hogy egy mediterrán jellegű étrend átlöki a vegetatív rendszer egyensúlyát az egészséges irányba" - tette hozzá.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájakon már megjelenik némi felhőzet, melyből a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül, estére azonban nagyrészt mérséklődik a légmozgás.A legmagasabb nappali hőmérséklet 32 és 36 fok között alakul.Késő estére általában 24 és 30 fok közé hűl le a levegő. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!