Hány gyermek szülése védi az anyai szívet?

A középkorú, és afeletti nők esetében a szívpanaszok és a stroke kialakulásának kockázata összefügg azzal, mennyi gyermeket hoztak világra - állítják svéd orvosok.

Infarktus

Dr. Erik Ingelsson, a svéd Karolinska Institutet munkatársa és kollégái az American Health Journal hasábjain közzétett tanulmányukban arra az eredményre jutottak, hogy a szívpanaszok kialakulásának kockázata szempontjából a legjobban akkor járnak az anyukák, ha két gyermeket szülnek életük során. A legmagasabb kockázattal pedig azoknak az anyáknak kell szembenézniük, akik 5, vagy annál is több gyermeket hoztak világra.

A korábbi kutatások nem hoztak egyértelmű eredményeket arra vonatkozóan, hogy milyen következményekkel járhat a szív- és érrendszeri panaszok későbbi kialakulásának kockázatára vonatkozóan a világra hozott gyermekek száma - azonban ezek a vizsgálódások kivétel nélkül kis csoportok részvételével zajlottak. Most azonban Dr. Ingelsson és munkatársai a szülések számát, és a későbbi szívpanaszokat az eddigi legnagyobb csoporton, 1,3 millió 50 év feletti svéd édesanya egészségügyi adatinak elemzésével végezték.

SzélütésA legalacsonyabb kockázati csoportba tartozó, kétgyermekes anyákhoz képest az egyetlen, vagy 3 gyermeknek életet adó anyukák 10 százalékkal magasabb kockázati tényezővel számolhatnak, a 4 gyermekesek pedig 30 százalékkal, de a legmagasabb, 60 százalékos kialakulási kockázatot az 5 és annál több kisbabát kihordó anyáknál állapították meg a svéd szakemberek.

A stroke és a szív- és érrendszeri megbetegedések hátterében valószínűleg azok a véráramlásban bekövetkező változások állnak, amelyek a terhességgel a női szervezetben bekövetkeznek, Dr. Ingelsson és kollégái úgy vélik, ezeknek a folyamatoknak a további vizsgálata rendkívül fontos lépést jelent majd a nőknél előforduló stroke és szívpanaszok megértésében, és hatékonyabb megelőzésében.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.