Egészséges ételekkel a krónikus gyulladás ellen

Az étrend megváltoztatása akár már 6 hét alatt képes jelentősen csökkenteni a gyulladás kockázatát, így a súlyos krónikus betegségek kialakulásának esélyét is - állítják az Aucklandi Egyetem kutatói.

"A gyulladás számos krónikus betegség kiváltó oka, illetve katalizátora lehet, köztük az Alzheimer-kór, különféle kardiovaszkuláris betegségek, bizonyos rákfajták, számos autoimmun betegség, a reumás köszvény, a Crohn-betegség és a 2-es típusú diabétesz is összefüggésbe hozható a gyulladással" - mondta Lynette Ferguson, az Aucklandi Egyetem táplálkozástudományi professzora.

A kutatások megerősítették, hogy a gyulladás mértéke jelentősen lecsökken a megváltozott étrend hatására, amely sok omega-3 zsírsavat, gyümölcsöt, zöldséget, dióféléket és teljes kiőrlésű gabonát tartalmaz, miközben kevés finomított gabonát, telített zsírt és cukrot engedélyez. Ezek a tulajdonságok alapvetően sokban hasonlítanak a mediterrán étrendre, amelyről már korábban is kiderült, hogy védelmet nyújt bizonyos krónikus betegségek ellen.

A vizsgálatok során a professzor és kutatótársai a látszólagosan egészséges résztvevők biomarkereit vizsgálták, köztük az úgynevezett C-reaktív proteint (CPR), melynek jelenléte legtöbbször gyulladásra utal, és a vérteszttel könnyen kimutatható. A harminc egészséges önkéntes egyik része mediterrán típusú étrendet követett 6 héten keresztül, tehát sok halat, zöldséget, gyümölcsöt, olívaolajat és avokádót ettek , míg a másik felük pedig továbbra is megszokott, telített zsírokban és cukorban gazdag étrendjüket követték.

"Ez meglehetősen szűk körű tanulmány volt, amely egy jóval nagyobb, átfogó jellegű vizsgálat előkészítését szolgálta, mégis nagyon jelentősnek bizonyult, mivel az eredmények jól tükrözték, hogy ilyen rövid időszak alatt is jelentős javulás állt be a résztvevők rizikófaktorai tekintetében a megváltozott étrend hatására" - foglalta össze a tanulmány eredményeit Ferguson professzor. A kutatás végleges eredményei márciusra várhatók.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.