Daganatot okozhat a kóla egyik összetevője

A kólában, illetve egyéb különböző szénsavas üdítőitalokban megtalálható egyik gyakori összetevő, a karamell színezék, pontosabban annak egyik mellékterméke potenciálisan rákkeltő lehet - derítette ki egy amerikai kutatás.

A kutatás elsősorban az üdítőital-fogyasztásra koncentrált, illetve arra, hogy a szénsavas italok rendszeres fogyasztása mennyivel növelheti a 4-metilimidazol (4-MEI) nevű vegyületnek való kitettséget. Ez a vegyület a karamell színezék egyik mellékterméke. A karamell színezék a szénsavas üdítőitalok, kólák egyik gyakori összetevője.

A Johns Hopkins Center for a Livable Future kutatócsapata 110 különböző üdítő 4-MEI-koncentrációját elemezték, illetve azt is megvizsgálták, mennyire érintheti ez az üdítőkedvelőket. Úgy találták, hogy a hat éven felüli emberek közel fele (44 és 58 százalék között) naponta legalább egy doboznyi üdítőt iszik meg, ez pedig jelentősen növeli a 4-MEI-nek való kitettséget.

Miért veszélyes a kóla a gyerekekre?

„Az üdítőital -fogyasztókat egy megelőzhető és elkerülhető daganatkockázat veszélyezteti minden olyan alkalommal, amikor kólát vagy hasonló italt isznak. Ez az adalékanyag ráadásul teljesen felesleges, pusztán esztétikai okok miatt adják ezt az italokhoz” – mondta Keeve Nachmann, a kutatás vezető szerzője, a Johns Hopkins egyetem professzora. „Ez pedig komoly terhet róhat a közegészségügyre, ezért el kell gondolkodni azon, hogy miként kellene szabályozni a karamell színezék használatát az üdítőitalokban.”

„Ez a kutatási eredmény alátámasztja azt a korábbi elképzelést, hogy a nagy mennyiségű szénsavasüdítő-fogyasztás jelentősen emelheti a daganatos betegségek rizikóját” – mondta Urvashi Rangan, élelmiszer-biztonsággal foglalkozó szakember, az üdítők elemzését végző Consumers Report igazgatója. „Úgy gondoljuk, hogy a gyártóknak, illetve a kormányzatnak is lépéseket kell tenniük azért, hogy az emberek egészségét megóvják.”

Daganatot okozhat a kóla egyik összetevője, a karamell

A karamell színezék , illetve a benne található 4-MEI szintje egyáltalán nem szabályozott, és az egyes márkákban nagyon különböző lehet a színezék mennyisége. A sötét árnyalatú italokban, például a kólafélékben és a sötét sörökben jóval több lehet belőle.

A 4-MEI karcinogén hatásait állatkísérletek során bizonyították: azoknál a patkányoknál és egereknél, akik hosszú ideig kaptak nagyobb mennyiséget ebből a vegyületből, tüdődaganatok és leukémia alakultak ki.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.