Ezért veszélyes a kóla a gyerekekre

Azok a tizenévesek, akik naponta három doboz energiaitalt vagy három üveg kólát isznak, jelentősen kevesebbet alszanak - állítják a svéd kutatók.

A szakértők aggódnak, amiért a fiatal felnőttek koffeinfogyasztása 70 százalékkal nőtt az elmúlt 30 évben. Állatkísérletek során kiderült, hogy a rágcsálóknál ez a vegyület lassítja az agyfejlődést.

Egy új kutatás szerint az egymáshoz amúgy nagyon hasonló összetételű energiaitalok biztosan nem szolgálnak egészségi előnyökkel, sőt egyenesen károsak lehetnek egyes kamaszokra és fiatalokra. További skizofrénia , a szorongás, a kábítószer-használat és a személyiségzavarok. A patkányokon folytatott kísérletek eredményei arra engednek következtetni, hogy a gyerekekre és a serdülőkre rossz hatással van a nagymennyiségű koffeinfogyasztás, ami kólából és energiaitalokból is származhat. Kiderült ugyanis, hogy már 300-400 milligramm koffein is negatív következményekkel jár, ami 3-4 doboz energiaitalnak vagy ugyanannyi csésze kávénak felel meg. A svéd kutatók az agy tizenéves kori fejlődésére összpontosítottak, amiben a felnőtt létre való felkészüléskor megsemmisülnek a fölöslegessé váló idegi kapcsolatok. A folyamatban fontos szerepet játszik az alvás. "Az agy működése tulajdonképpen a mélyalvás során optimalizálódik. Egyes idegpálya-kapcsolatok erősödnek, míg mások gyengülnek, hogy még hatékonyabbá váljon a rendszer" - magyarázta Reto Huber professzor, a Zürichi Egyetemi Gyermekkórház professzora, aki felhívta rá a figyelmet: a koffeinnel dúsított ivóvizet kapó patkányok mélyalvása jelentősen kevesebb volt, mint a sima vizet ivóké. Sőt, agyukban több idegi kapcsolat volt jelen, ami arról árulkodik, hogy lemaradtak a fejlődésben - olvasható a PLoS ONE című szakfolyóirat hasábjain. Egy másik friss kutatás szerint a cukros üdítőitalokat fogyasztó gyerekek már ötévesen erőszakosabbak és gyengébb koncentrálóképességűek.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Derült, napos, száraz idő várható. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 27 és 33 fok között várható. Késő estére általában 18 és 23 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.