A karotinoidok megvédhetnek a prosztatarák ellen

A zöldségekkel és gyümölcsökkel elfogyasztott karotinoidok mennyisége és a prosztatarák kialakulása között valószínűleg fordított arányossági viszony áll fenn. A karotinoidok azonban más egészségügyi előnyöket is biztosítanak - Ralph W. Moss

Minél gazdagabb a táplálék karotinoidokban, annál kisebb a prosztatarák kockázata

Jól ismert, hogy az ázsiaiak között a prosztatarák előfordulása alacsony. Ausztrál és kínai kutatók Délkelet-Kínában végeztek egy úgynevezett esettanulmány vizsgálatot, amely az első ilyen típusú vizsgálat volt egy ázsiai populációban. Azt fedezték fel, hogy a táplálékban található likopén és egyéb karotinoidok védelmet nyújthatnak a prosztatarák ellen.

A kutatók 130 prosztata-adenokarcinómában szenvedő beteget 274 kontrollbeteggel hasonlítottak össze - a kontrollcsoport olyan férfiakból állt, akiket nem prosztatarák, hanem valamilyen más betegség miatt kezeltek a kórházban. A kutatók azt találták, hogy minél gazdagabb volt a férfiak által fogyasztott táplálék karotinoidokban, annál kisebb volt a prosztatarák kialakulásának a kockázata.

A karotinoidok olyan vegyületek, amelyek számos gyümölcsben és zöldségben is bőségesen megtalálhatók. A táplálékban található fő karotinoidok a likopén, az alfa-karotin, a béta-karotin, a béta-kriptoxantin, a lutein és a zeaxantin. A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy bizonyos táplálékok fogyasztása - ilyen a paradicsom, a tök, a spenót, valamint a citrom és narancsfélék - és a prosztatarák elleni védőhatás között különösen erős kapcsolat mutatható ki.

A karotinoidok több mint 80 százalékkal is csökkenthetik a prosztatarák kockázatát

A legkevesebb és a legtöbb likopént fogyasztó betegeket összehasonlítva megállapították, hogy a két csoportban a prosztatarák kockázati aránya 0,18. Ez az arány a rák kockázatának 82%-os csökkenését jelenti.

  • alfa-karotin esetén a kockázati arány 0,43 volt, ami 57%-os csökkenést jelent,
  • béta-karotin esetén a kockázati arány 0,34 volt, ami 66%-os csökkenést jelent,
  • béta-kriptoxantin esetén a kockázati arány 0,15 volt, ami 85%-os csökkenést jelent,
  • a lutein és a zeaxantin esetén még imponálóbb kockázati arányokat találtak, bár a szerzők személyes közlése óvatosságra int, mert azt javasolják, hogy az eredmények statisztikai kiértékelése érdekében a vizsgálatot nagyobb beteganyagon ismételjék meg.

Mindegyik vegyület esetében dózis-függő hatásgörbéket kaptak. Más szavakkal ez azt jelenti, minél nagyobb mennyiségű karotinoid-tartalmú táplálékot fogyasztott egy férfi, annál jobban csökkent nála a prosztatarák kialakulásának kockázata. A kutatók számára az ilyen dózisfüggő görbék azért nagyon fontosak, mert ezek utalnak arra, hogy a kérdéses anyag valóban rendelkezik a feltételezett hatással, és így a hatás nem a véletlen műve.

A szerzők - a Perth-i Curtin Műszaki Egyetem Közegészségtani Intézetének kutatói Ausztráliában, valamint a Zhejiang Egyetem Orvosi Fakultásának munkatársai a Kínai Népköztársaságban - arra a megállapításra jutottak, hogy "a zöldségekben és gyümölcsökben található [táplálékkal felvett] karotinoidok mennyisége és a prosztatarák kialakulása között valószínűleg fordított arányossági viszony áll fenn a kínai férfiakban".

A figyelem a karotinoidokra irányul

Ez a tanulmány különös figyelmet fordított a karotinoidokra, köztük is elsősorban a luteinre és a zeaxantinra. Ezek a vegyületek az A-vitaminok családjába tartoznak, és xantofilekként is ismerik őket. A görög 'xanthos' szó vöröses-sárgát, míg a 'zeaxanthin' kukoricasárgát jelent.

Nem meglepő, hogy a sárga vagy vörösessárga színű gyümölcsök és zöldségek, mint amilyen a kukorica, az őszibarack, a mangó, és a datolyaszilva, valamennyien magas zeaxantin-tartalmúak. A közeli rokon karotinoid és lutein olyan sötét levelű zöldségfélék alkotórészei, mint amilyen a spenót, a marhakáposzta, a brokkoli és az amerikai kelkáposzta. A lutein és a zeaxantin a tojásban is megtalálható, különösen azoknak a tyúkoknak a tojásaiban körömviráglevéllel etettek, hogy a tojássárgája vonzóbb színű legyen.

Az UCLA avokádó-tanulmánya

Egy a Kaliforniai Egyetemen, Los Angelesben (UCLA), 2005-ben végzett tanulmány kimutatta, hogy 20 fajta gyakran fogyasztott gyümölcs és zöldség közül az avokádó a lutein legbőségesebb forrása. A vizsgálat szerint az avokádóban mért karotinoidok 70 százalékát lutein alkotta. Az avokádó ugyanakkor jelentős mennyiségű E-vitamint is tartalmaz (Lu 2005).

Ugyanez a kutatócsoport derített fényt arra is, hogy a lutein 25 százalékkal csökkenti a prosztataráksejtek növekedését, míg a likopén 20 százalékkal csökkenti ezeknek a sejteknek a növekedését. Amikor azonban a luteint és a likopént kombinálva alkalmazzák, a prosztataráksejtek növekedését 32 százalékkal lehet csökkenteni. Ez az eredmény viszont arra utal, hogy a két tápanyag együtt jobban véd a prosztatarákkal szemben, mint akármelyik egyedül (California 2005).

A lutein és a likopén kombinációja additív vagy szinergikus hatást fejhet ki

Úgy tűnik, hogy a lutein és a likopén kombinációja additív vagy szinergikus hatást fejt ki a prosztatarákkal szemben," mondta Dr. David Heber, a UCLA Humán Táplálkozási Központjának igazgatója. "Eredményeink további tanulmányokat tesznek szükségessé, hogy a lutein és a likopén táplálék komponensek egymásra kifejtett hatását a sejteken belül, illetve molekuláris szinten is megvizsgáljuk."

A lutein zeaxantinná alakulhat át a szervezetben. A szem sárgafoltja azonban, amelynek erre a vitaminra van szüksége, zeaxantin szükségletének 50 százalékát kizárólag csak a táplálékból tudja beszerezni.

Túl azon, hogy védenek a prosztatarák ellen, a lutein és a zeaxantin egyéb potenciális egészségügyi előnyöket is biztosítanak. Például, azokban az emberekben, akik vérében a lutein és a zeaxantin szintje magas, a korral összefüggő szemproblémák, mint a katarakta és a sárgatest degenerációja, kisebb valószínűséggel alakulnak ki.

Egyes vitaminkészítmény márkák az alábbi felirattal kerülnek forgalomba: "most már luteinnel". Mindazonáltal a klinikai vizsgálatokban alkalmazott lutein dózisa 5 mg és 11,7 mg között változott, míg zeaxantinból 200 mikro-grammot alkalmaztak. Ezek szerint bizonyos multivitamin készítményekből - amelyeken a "most már luteinnel" felirat szerepel - 25 tablettát kellene naponta szedni, hogy a vizsgálati dózist biztosítani lehessen. Természetesen lehet magasabb dózisú táplálék kiegészítőket is kapni. Véleményem szerint azonban a legmegbízhatóbb az, ha a táplálékkal jutunk ezekhez a kívánatos anyagokhoz, és nem hagyatkozunk a kiegészítőkre. A kiegészítők ugyanis izolált komponenseket biztosítanak, míg a táplálékok ezeknek az anyagoknak komplex keverékét nyújtják, amelyek gyakran jótékonyan módosítják egymás biológiai hatását. A kukorica, avokádó, organikus tojás, stb. bőséges fogyasztása szolgál ezeknek az üdvös anyagoknak megbízható forrásaként.

Irodalom: Skinner HG, Michaud DS, Giovannucci E, Willett WC, Colditz GA, Fuchs CS. Vitamin D intake and the risk for pancreatic cancer in two cohort studies. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2006 Sep;15(9):1688.

Fordította és szerkesztette:
Bakács Tibor
az orvostudomány doktora

Ralph W. Moss Ph.D.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.