Leleplezték az étrend-kiegészítők titkát

A leggyakrabban használt vitamin- és ásványianyag-étrend-kiegészítők nem javítják, de nem is károsítják az egészséget - vélik kanadai kutatók.

A multivitaminok, a D-vitamin , a kalcium és a C-vitamin , azaz a leggyakrabban használt étrend-kiegészítők szedésének semmilyen haszna nincs, ugyanakkor kockázattal sem járnak a szív- és érrendszeri betegségek, a szívroham, a stroke vagy az idő előtti elhalálozás megelőzésében. Erre a következtetésre jutottak a torontói St. Michael's Kórház és a Torontói Egyetem kutatói, miután áttekintették a 2012 januárja és 2017 októbere között a témáról angol nyelven megjelent adatokat és klinikai vizsgálatokról közzétett tanulmányokat.

Egy kanadai kutatás szerint a legnépszerűbb étrendkiegészítők szinte mind hatástalanok
Egy kanadai kutatás szerint a legnépszerűbb étrendkiegészítők szinte mind hatástalanok

Csupán a folsav hatásos

"Meglepődve állapítottuk meg, hogy milyen kevés pozitív hatásuk van az emberek által fogyasztott legnépszerűbb étrend-kiegészítőknek. Felülvizsgálatunk úgy találta, hogy nem káros, ha multivitaminokat, D-vitamint, kalciumot vagy C-vitamint szedünk, de látszólag semmilyen haszna sincs" - idézte a St. Michael Kórház közleménye David Jenkinst, a Journal of the American College of Cardiology folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzőjét.

Miért nevezik a folsavat a boldogság vitaminjának? Részletek itt.

A kutatók arra jutottak, hogy egyedül a folsav, továbbá a B-vitaminok folsavval együtt alkalmazva csökkenthetik a szív- és érrendszeri betegségek és a stroke kockázatát. "Az embereknek tudatában kell lenniük, milyen étrend-kiegészítőket fogyasztanak, és figyelniük kell arra, hogy kimondottan az egészségügyi szakemberek által megállapított vitaminhiány vagy ásványianyag-hiány pótlására szolgáló készítményt szedjenek" - tette hozzá a kutató.

Nincs jobb a zöldségeknél és gyümölcsöknél

A kutatócsoport által felülvizsgált adatok az A-, B1-, B2-, B3- (niacin), B6-, B9- (folsav), C-, D- és E-vitaminra, valamint a béta-karotinra, kalciumra, vasra, cinkre, magnéziumra és szelénre vonatkoztak. Multivitaminok alatt olyan étrend-kiegészítőket vizsgáltak, amelyek a legtöbb vitamint és ásványi anyagot tartalmazták, nem pedig csak néhány kiválasztottat.

"A folsavon kívül, amely csökkentheti a stroke és a szívbetegségek kockázatát, a leghatásosabb, ha az ember egészséges étrendet követ, hogy feltöltődjön vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Mostanáig egyetlen étrend-kiegészítőkről készült kutatás sem bizonyította, hogy lenne jobb megoldás, mint a kevésbé feldolgozott élelmiszerek, köztük zöldségek, gyümölcsök és magvak fogyasztása" - hangsúlyozta David Jenkins.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol meg is erősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon helyenként esetleg viharos közeli lökésekre is számíthatunk.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.