Csökkentik az ízületi gyulladás kockázatát a sztatinok

Egy új tanulmány szerint a koleszterinszint-csökkentő hatású sztatinok szedése csökkentheti a reumatoid artritisz kockázatát.

A kéz krónikus reumája Izraeli kutatók összesen 1,8 millió beteg adatait elemezték és azt találták, hogy ritkábban fordult elő a betegség azok körében, akik sztatinokat szedtek. Korábban azt feltételezték, hogy a gyógyszerek meggátolják az ízületekben történő további szövetszaporulatot és így enyhítik a már diagnosztizált betegek tüneteit, azonban a Maccabi Egészségügyi Szolgáltató Kutatóintézetének munkatársai megállapították, hogy a sztatinok hatására egyáltalán nem képződik szövetszaporulat.

A kutatók a vizsgált mintában összesen 2500 reumatoid artritiszben szenvedő beteget azonosítottak, az ízületi gyulladással járó betegség körülbelül minden századik embert érinti.

A szív és az ízületek

Az eredmények azt mutatták, hogy a manapság a szívinfarktus megelőzésére rutinszerűen felírt sztatinokat szedő embereknél 50 százalékkal ritkábban fejlődött ki reumatoid artritisz, mint azoknál, akik nem szedtek rendszeresen ilyen gyógyszert.

A sztatinok rendszeres szedése és a reumatoid artritisz előfordulása közötti kapcsolat mibenléte egyelőre még nem tisztázott, a PLoS Medicine folyóiratban közzétett tanulmány szerzői szerint az eredményeket más országokban is reprodukálni kell.

"Mind a mi kutatásunk, mind japán kutatók szerint a sztatinok szerény, de mégis kimutatható hatást gyakorolnak a reumatoid artritiszben létrejövő gyulladásra, a mostani tanulmány pedig alátámasztja ezt" - mondta el Jane Tadman, az Arthritis Research UK munkatársa. "További, nagyobb klinikai vizsgálatok során kell megerősítenünk, hogy a sztatinok valóban csökkentik a reumatoid artritisz kialakulásának kockázatát."

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.