Ez a két vitamin lehet az asztma ellenszere – Mutatjuk, mennyi az ajánlott bevitel

Asztmás gyermekek és felnőttek körében is jobb tüdőfunkcióval hozható összefüggésbe a szervezet megfelelő vitaminellátottsága.

A területen zajló kutatásokból mára ismert, hogy a csökkent tüdőfunkció a korai halálozás egyik legfontosabb előjele, függetlenül attól, hogy az érintetteknél fennáll-e valamilyen légzőszervi megbetegedés. Ugyanakkor a tüdő megfelelő működésének megőrzése kulcsfontosságú a krónikus légzőszervi betegségek kialakulásának megelőzésében is – olvasható a BMJ Group kiadó friss közleményében. Korábbi vizsgálatok alapján az A- és a D-vitamin egyaránt védelmet nyújthat az asztmával szemben, illetve támogathatja a tüdő fejlődését. Mindazonáltal dózistól és kontextustól függően születtek olyan eredmények is, amelyek éppen ellenkező képet mutattak. A kérdésben most egy, a Thorax című folyóiratban megjelent amerikai tanulmány szolgáltat újabb fontos bizonyítékot.

egy asztmás kislány az inhalátorát használja a szobájában ülve
Fotó: Getty Images

Az A- és D-vitamin hatása a tüdőre

A tanulmányt jegyző kutatócsoport 1165 asztmás gyermeket és 1041 asztmás felnőttet vont be a vizsgálatba. Laborvizsgálatok során a résztvevők A- és D-vitamin-ellátottságát, illetve egyes genetikai tényezőket vizsgáltak, továbbá légzésfunkciós vizsgálatot is végeztek náluk. Az így kapott adatok elemzése során kirajzolódott, hogy a vérben mért magasabb A-vitamin-szint mind gyermekek, mind felnőttek esetében jobb tüdőműködéssel mutatott összefüggést. Emellett a felnőtteknél a legalább 30 nanogramm/milliliter értéket elérő D-vitamint-szint is hasonlóan előnyösnek bizonyult. Sőt, ez utóbbi vitamin a biológiai öregedést is lassíthatja a tanulmány szerint.

A kutatók arra is felhívják a figyelmet, hogy az asztmás betegek körében gyakoribb a D-vitamin-hiány, amely a betegség súlyosabb lefolyásával, nehezebben kontrollálható tünetekkel, megnövekedett gyógyszerigénnyel és gyakoribb fellángolásokkal jár. Vizsgálatuk során 248 olyan gént szabályozó mikroRNS-t azonosítottak, amelyek kapcsolatban állnak az A- és D-vitaminnal, és fontos szerepet játszanak a gyulladás, valamint a tüdőműködés szabályozásában. Eredményeik szerint e mikroRNS-ek működésének változásai jelentősen befolyásolják, hogy az A- és D-vitamin milyen hatást gyakorol a tüdőfunkcióra és a biológiai öregedéshez kapcsolódó epigenetikai folyamatokra. Mindez arra utal, hogy az epigenetikai mechanizmusok kulcsszerepet töltenek be a vitaminok kedvező hatásainak közvetítésében, és a jövőben új lehetőségeket kínálhatnak a személyre szabott táplálkozási és kezelési stratégiák kidolgozásához az asztma ellátásában.

Kapcsolódó cikk

Allergiás asztma: ezek a tünetek árulkodnak róla – nyáron sokakat kínozhat a betegség
allergiás asztma
Allergiás asztma: ezek a tünetek árulkodnak róla – nyáron sokakat kínozhat a betegség

Mennyi A- és D-vitaminra van szükségünk?

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) ajánlása szerint felnőtt férfiaknak 570 mikrogramm, nőknek 490 mikrogramm A-vitamin bevitele javasolt naponta. Állati és növényi eredetű élelmiszerekben egyaránt megtalálható. Remek forrása a máj, a halhús, a tojás, valamint a tej- és tejtermékek, továbbá az édesburgonya, a spenót, a tök, a sárgarépa, vagy éppen a sárgadinnye is.

D-vitaminhoz szintén hozzájuthatunk táplálkozással, fontos azonban megemlíteni, hogy e vitamint szervezetünk is képes szintetizálni előanyagaiból a bőrt érő napfény hatására. Emiatt a vitaminhiány kockázata elsősorban az őszi-téli fényhiányos időszakban emelkedik meg, és egyes felmérések szerint tavaszra a magyar lakosság zöme valamilyen szintű hiányállapottal küzd. Éppen ezért a téli hónapokban a hazai ajánlás szerint napi 2000 nemzetközi egység (DE) D3-vitamin bevitele javasolt, amit főként étrend-kiegészítők szedésével tudunk biztosítani.


ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájak fölé már érkezhet némi felhőzet, melyből néhol a határ közelében zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül. Délutánra általában 32 és 36 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.