Az ételünkre is hat a klímaváltozás

A szén-dioxid növekvő szintje drasztikusan csökkenti az olyan kulcsfontosságú termények fehérjetartalmát, mint a búza vagy a rizs. Emiatt a szegényebb térségek lakói visszamaradhatnak a fejlődésben és korábban halhatnak meg - figyelmeztettek a Harvard kutatói.

A Harvard Egyetem kutatói az Environmental Research Letters című folyóiratban közzétett tanulmányukban először számszerűsítették, hogy a globális felmelegedésnek milyen hatása van a termények fehérjetartalmára. A szakemberek úgy vélik, globálisan újabb 150 millió embert veszélyeztethet a légkörben lévő szén-dioxid növekvő szintje miatti fehérjehiány. Még nem sikerült magyarázatot találniuk arra, hogy a szén-dioxid-kibocsátás hogyan és miért szívja ki a fehérjét és más tápanyagokat a növényekből, de a rejtélynek pusztító következményei lehetnek szerte a világon.

rizs
A szén-dioxid lehet az oka a fehérjetartalom csökkenésének, de az ember a felelős

A tanulmány adatai nyílt mezőkön végzett kísérletekből származnak, amelyek keretében a növényeket magas szén-dioxid-koncentrációnak tették ki. Az ENSZ globális étkezési információit használták fel annak kiszámítására, hogy milyen hatással van a kevés fehérje a már most is nélkülöző emberekre. A kellő mennyiségű fehérje hiányában növekedésük megakad, a betegségek egyre gyakoribbá válnak körükben és korábban halnak meg.

A szén-dioxid a fosszilis üzemanyagok égésterméke, amely a légkörbe kerülve a meleget a Földön tartja. A következő évtizedekben tovább fog nőni a szén-dioxid-kibocsátás, a tengerek vízszintjének emelkedését, magasabb hőmérsékleteket és több időjárási szélsőséget okozva. A szakemberek körében az egyik feltételezés az, hogy a szén-dioxid-kibocsátás növeli a növények keményítőtartalmát , ezáltal csökken a fehérje- és más tápanyagtartalom. Samuel Myers, a Harvard vezető kutatója szerint kísérleteik ezt az elméletet nem támasztották alá. "A rövid válasz az, hogy elképzelésünk sincs arról, miért van ez így. Igen széles körűen kutattuk" - mondta a szakember az AFP francia hírügynökségnek.

Nem a fehérje az egyetlen ilyen tápanyag. Korábbi kutatások kimutatták, hogy a olyan ásványi anyagok , mint a fő terményekben lévő vas és cink mennyisége szintén csökken az emelkedő szén-dioxid-kibocsátás következtében. A kutatók számításai szerint 2050-re az árpa fehérjetartalma 14,6, a rizsé 7,6, a búzáé 7,8, a burgonyáé 6,4 százalékkal fog csökkeni. "Ha a szén-dioxid-szint az előrejelzések szerinti mértékben növekszik, 18 ország lakossága az étrendjében lévő fehérje több mint 5 százalékát fogja elveszíteni" - olvasható a tanulmányban.

Legkedveltebb ételeink közül néhány igazán nagy veszélyben van, és minden szándékunk ellenére könnyen lehet, hogy csak édes emlék marad például az avokádó vagy a banán. Az éghajlatváltozás miatt a vadon termő kávé is kipusztulhat legkésőbb 2080-ig. Részletek!

A Föld lakóinak 76 százalékánál a napi étrendben leginkább a növényi fehérje dominál, különösen a bolygó szegényebb térségeiben. Leginkább Afrika Szaharától délre fekvő térségének lakói fogják ezt megérezni, akik már most sem jutnak elegendő fehérjéhez étrendjükben, és Dél-Ázsia lakói, ahol a rizs és a búza a fő élelem. Az indiaiak hagyományos étrendjében 5,3 százalékkal lesz kevesebb a fehérje, ami a becslések szerint további 53 millió embert fog sújtani. A kutatók a probléma megoldásai között említik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését, a sokszínűbb étrend kialakítását, a fő termények tápanyagtartalmának feljavítását és olyan termények termesztését, amelyek kevésbé érzékenyek a szén-dioxid káros hatásaira.

Forrás: MTI

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.