Immunzavarhoz vezethet a túl kevés D-vitamin

Magyarázatot találtak kanadai kutatók arra, hogy a gyermekkori D-vitamin-hiány hogyan fokozhatja az autoimmun betegségek későbbi kialakulásának kockázatát.

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amely bár egyes élelmiszerekben is előfordul, nagyobb részt bőrünkben termelődik napsugárzás hatására. Csakhogy az őszi-téli hónapokban jelentősen csökken a napsütéses órák száma, ráadásul a hőmérséklet csökkenésével eleve több időt töltünk a négy fal között és vastagabban, zártabban is öltözködünk. Így aztán Magyarországon sem ritka a D-vitamin-hiány: korábbi felmérések szerint tél végére a lakosság mintegy 95 százalékánál alakul ki valamilyen mértékű hiányállapot. Mindebben az is szerepet játszik, hogy a legfrissebb országos tápláltsági felmérés (OTÁP 2019) tanúsága alapján mind a felnőtt férfiak, mind a felnőtt nők napi átlagos D-vitamin-bevitele messze elmarad az ajánlásoktól minden korosztályban.

D-vitamin, kapszula, napsütés
A tél közeledtével különösen fontossá válik a rendszeres D-vitamin-pótlás. Fotó: Getty Images

Közismert, hogy a D-vitamin-hiány gyermekeknél angolkórt, felnőtteknél oszteomaláciát, azaz csontlágyulást okozhat. Emellett a területen zajló kutatások arról árulkodnak, hogy autoimmun megbetegedések kialakulásában is szerepet játszhat a szervezet elégtelen vitaminellátottsága. Egy 2001-ben publikált finn tanulmány például arra hívta fel a figyelmet több mint 10 ezer gyermek megfigyelése után, hogy azoknál a gyerekeknél, akik táplálékkiegészítő formájában szedtek D-vitamint, ötödannyi esetben jelentkezett csupán 1-es típusú cukorbetegség későbbi életük során, mint a D-vitamint nem szedő kortársaiknál. Márpedig Finnország északi elhelyezkedéséből adódóan kiváló terep a D-vitamin-hiány vizsgálatára.

Mit nevezünk autoimmun betegségnek?
Az autoimmun betegségek közös jellemzője, hogy az immunrendszer tévedésből a szervezet saját egészséges sejtjeit azonosíthatja betolakodóként, majd támadást indít azok ellen. Jó példa erre az 1-es típusú cukorbetegség, amely esetén a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjei esnek a hibás immunreakció áldozatául.

A finn eredményekből inspirálódva kezdtek vizsgálódni a kanadai McGill Egyetem kutatói is – olvasható az intézmény közleményében. Arra voltak kíváncsiak, hogy milyen tényezők magyarázhatják a D-vitamin és az autoimmun betegségek kockázata közötti nyilvánvaló összefüggést. Egérkísérletek során felfedezték, hogy gyermekkori D-vitamin-hiány esetén a csecsemőmirigy, avagy a timusz gyorsabban öregedett. Ez a szerv rendkívül fontos funkciót tölt be abban, hogy az immunrendszer megtanuljon különbséget tenni a szervezet saját sejtjei és a veszélyes kórokozók között. A timusz gyors öregedése viszont ahhoz vezet, hogy nem képes hatékonyan kiszűrni az egészséges szövetekre támadó immunsejteket, ami hosszú távon fokozza az olyan autoimmun megbetegedések rizikóját, mint amilyen az 1-es típusú cukorbetegség is. Noha a kísérlet egerekkel zajlott, nem emberekkel, a kutatók szerint mégis megbízhatóak az eredmények, mivel a két faj esetében nagyon hasonlóan működik a csecsemőmirigy.

John White biológus professzor, a Science Advances című folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője azt tanácsolja, hogy az őszi-téli időszakban feltétlenül szedjünk D-vitamint táplálékkiegészítők segítségével. Kisgyermekes családoknál pedig javasolt, hogy a szülők konzultáljanak házi gyermekorvosukkal arról, hogy biztosíthatják a leghatékonyabban és biztonságosan a kicsik szükségleteit e téren.


ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.