Tejtermékekkel a cukorbetegség ellen

A tejtermékekben olyan zsírsav található, amely csökkenti a felnőttkori cukorbetegség kifejlődésének kockázatát. Amerikai kutatók vizsgálatának eredményeit az Annals of Internal Medicine karácsony előtti száma közölte.

CukorbetegségA legtekintélyesebb amerikai egyetem, a Harvard közegészségügyi karának (HSPH) munkatársai nagy nemzetközi munkacsoport együttműködésével tanulmányozták a legtöbbet fogyasztott tejtermékek befolyását a cukorbetegség kialakulására. Dariush Mozaffarian és munkacsoportja az egyik leghosszabb ideje folytatott népességi vizsgálat adatait értékelte. A Cardiovascular Health Study két évtizeddel korábban indult annak tanulmányozására, hogy a szív- és érrendszeri betegségek ismert kockázati tényezőinek milyen szerepe van az infarktus vagy az agyi katasztrófa bekövetkezésében. Az így megfigyelt emberek anyagcsereadatait - vércukorértékét, inzulin- és vérzsírszintjét - 20 éven keresztül rendszeresen mérték.

A laboratóriumi adatok között a transz-palmitolajsav is szerepelt. Ez az esszenciális zsírsavak közé tartozik, amelyeket az emberi szervezet nem tud előállítani, csak az étellel juthat hozzá. Szerencsére szinte minden tejtermékben megtalálható, a tejtől a sajton át a joghurtig.

Az évek múlása során mind világosabban látszott, hogy akinek a vérében sok volt a transz-palmitolajsav, annak lényegesen kisebb volt az esélye, hogy cukorbeteg legyen, mint azoknak, akik kevés ilyen zsírsavat, tehát tejterméket fogyasztottak. A védőhatás rendkívülinek bizonyult: 60 százalékkal ritkábban lett cukorbeteg az, akinek magas volt ez a vérzsírszintje.

A kutatók most olyan vizsgálatra készülnek, amelyben transz-palmitolajsav célzott adagolását tervezik.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
hőségriasztás
Hivatalos: meghosszabbítják a hőségriasztást – Mikor lesz vége a kánikulának?
pajzsmirigy-alulműködés
Korai tünetek, hogy kevés hormont termel a pajzsmirigy – Erre figyelj nőként
magnézium szedése
Nem hasznosul jól a magnézium, ha így veszed be – Ezt az 5 hibát ne kövesd el
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +35 °C
Minimum: +18 °C

A fátyol- és gomolyfelhők mellett általában sok napsütés várható. Kevés helyen - főként a nyugati, déli és északkeleti országrészben - zápor, esetleg zivatar is kialakulhat. Egyre nagyobb területen északnyugatira, északira fordul a szél, és megélénkül, néhol megerősödik, majd késő délutántól az északkeleti tájakon számíthatunk helyenként erős, esetleg viharos közeli lökésekre.A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 33 és 38 fok között várható.Késő estére általában 25 és 32 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfront érkezik kedden, így a lehűlésre érzékenyek kellemetlenségeket tapasztalhatnak.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.