Megéri leállni a cukros üdítőkkel

A szénsavas üdítőitalok rendkívül népszerűek, és nagyon sokan naponta fogyasztják ezeket - sőt talán függőségről is beszélhetünk esetenként. Azonban, ha le tudunk mondani az üdítőkről, sok pozitív változást beindíthatunk a szervezetünkben.

Meglepően könnyű meginni egy pohár üdítőt, és nem is gondolunk abba bele, hogy ezzel tulajdonképpen mennyi kalóriát és cukrot viszünk be a szervezetünkbe. Egy doboz üdítő akár 44 gramm cukrot is tartalmazhat, és amennyiben a szervezetünk nem használja fel a plusz cukrokat , akkor zsírpárnák formájában raktározhatjuk el azokat.

Kutatások szerint a rendszeres üdítőfogyasztók 27 százalékkal gyakrabban küzdenek túlsúllyal , mint azok, akik más italokat (elsősorban vizet) részesítenek előnyben. Ha tehát leállunk a cukros üdítőkkel, a testsúlyunkat is jobban kordában tudjuk tartani.

Ha a cukros ételekről beszélünk, a legtöbb embernek az édességek, csokoládé, fagylalt jut eszébe, ám jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy számos egyéb, adott esetben light termék is tartalmaz hozzáadott cukrot. Kattintson! Ajánlott abbahagyni az üdítőivást akkor is, ha vérnyomásproblémáink vannak. Ezek az italok ugyanis jelentősen megnövelhetik a vérnyomást, és a magas vérnyomás számos krónikus probléma kialakulásában szerepet játszhat. A magas vérnyomás ugyanis nagyon megerőltető a szervezetünk számára, és olyan súlyos betegségek rizikóját is megnöveli, mint a stroke vagy a szívroham.

Ahogyan a testsúly növekedésében szerepet játszanak az üdítők, a bennük lévő cukor a diabétesz kialakulásának rizikóját is növelheti. Egy, 2015-ben megjelent tanulmány szerint minél több üdítőt fogyaszt valaki, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy cukorbeteg lesz. Ha tehát lemondunk ezekről az italokról, akkor a cukorbetegség veszélyét is jelentős mértékben csökkenthetjük.

A szénsavas üdítők elhagyása sok pozitív hatással járhat

Az üdítők mellőzésével a csontjainkat is megerősíthetjük. A csontritkulás kialakulásában ugyanis elsősorban az játszik szerepet, hogy mennyi ásványi anyag található a csontjainkban. Az üdítőitalokban található vegyületek „kioldják” ezeket a fontos anyagokat a csontokból, így azok törékenyebbek és gyengébbek lesznek. Ez különösen veszélyes a nők számára, és nemcsak az idősebb korosztály van veszélyben, hanem a tinédzserek is (vagyis azok, akik a felmérések szerint a legtöbb üdítőt isszák).

Az üdítőitalok túlzott mértékű fogyasztása jelentősen növeli a szervezet húgysavszintjét, és ez idővel köszvény kialakulásához vezethet. A köszvény rendkívül fájdalmas betegség, amely főként a lábfej ízületeit érinti. Több kutatás is bizonyította, hogy azok, akik gyakran isznak cukros üdítőket, könnyebben lesznek köszvényesek, mint azok, akik kerülik ezeket az italokat. Ha tehát köszvényre hajlamosak vagyunk (vagy éppen szeretnénk csökkenteni ennek a betegségnek a rizikóját), mondjunk le az üdítőkről.

Javíthatjuk a veséink működését is, és megelőzhetjük a vesekárosodást, ha nem iszunk cukros üdítőket. Már napi két üdítőital is jelentősen növelheti a veseproblémák rizikóját, és az is valószínűbb, hogy vesekövek alakulnak ki az illetőnél.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +15 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájakon már megjelenik némi felhőzet, melyből a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül, estére azonban nagyrészt mérséklődik a légmozgás.A legmagasabb nappali hőmérséklet 32 és 36 fok között alakul.Késő estére általában 24 és 30 fok közé hűl le a levegő. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!