Magas vérnyomás: ezért ne együnk étteremben?

Megszületett az első tanulmány, amely kapcsolatot mutatott ki az otthonon kívüli étkezés és a magas vérnyomás között. Az erről szóló cikket az American Journal of Hypertension folyóirat közölte.

A magas vérnyomás a fő kockázati tényezője a szív- és érrendszeri megbetegedéseknek . Minél magasabb a vérnyomás, minél nagyobb erővel feszül a vér az erek falának, a szívnek annál nehezebb pumpálni, ami szívelégtelenséghez és szívroham vezethet - írja a Medical News Today.

Egészségügyi kockázatokkal járhat, ha sok kínai ételt eszünk. Kattintson! A magas vérnyomással élőknél szintén nagyobb a kockázata a stroke -nak. A fejlett országokban a magas vérnyomás mindenütt nagy probléma, Magyarországon például 2,5 millió embert érint.

Korábbi tanulmányok azt találták, hogy aki nem otthon étkezik, az több kalóriát fogyaszt, több telített zsírsavat és sót visz be a szervezetébe. Ezért az orvosok azt gondolják, hogy a táplálkozási szokások és a magas vérnyomás összefüggenek.

Annak megállapítására, hogy vajon aki nem otthon étkezik, az kockáztatja-e a magas vérnyomás kialakulását, a kutatók 501 fiatal, 18-40 év közötti felnőttet kérdeztek meg az egyik szingapúri egyetemen. A felmérések során információkat gyűjtöttek a résztvevők vérnyomásáról, testtömeg-indexéről (BMI) , életmódjáról, a fizikai aktivitásuk szintjéről, és arról, hogy milyen gyakran esznek.

A statisztikai adatok azt mutatták, hogy a résztvevők 27,4 százaléknak eleve magas volt a vérnyomása; a férfi résztvevők 49 és a női résztvevők 9 százaléka a magas vérnyomás kialakulását megelőző állapotban volt; a résztvevők 38 százaléka hetente több mint 12 étkezésről számolt be az otthonán kívül .

Heti egy extra étkezés 6 százalékkal növelte a kockázatot

A kutatók azt találták, hogy azok a résztvevők, akiknél magas vérnyomás vagy az azt megelőző állapotot (pre-hipertónia) találtak, sokkal gyakrabban étkeztek az otthonukon kívül, nagyobb volt a testtömegindexük, alacsonyabb szintű a fizikai aktivitásuk, és több közöttük a dohányzó. A tanulmány azt is megállapította, hogy csak egyetlen extra étkezés hetente már 6 százalékkal növelte meg a pre-hipertóniás állapot kialakulását.

E vizsgálatok ugyan egyértelműen kimutatták a magas vérnyomás és az étkezési szokások összefüggéseit, de ezeket a világon sokfelé el kell végezni, hogy az életmódbeli különbségek, és az ételek, konyhák különbségei, illetve az élelmiszerekre vonatkozó előírások (például a megengedett só vagy zsírtartalom) miatt meglévő eltérések hatásait is figyelembe vehessék.

Forrás: Medical News Today

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.