A cukros víz is tönkreteszi a memóriát

Még a rövid ideig tartó helytelen táplálkozásnak is visszafordíthatatlan következménye lehet az agy kognitív képességeire - derül ki az ausztrál Új-dél-wales-i Egyetem friss kutatásából.

A szakértőknek elsőként sikerült bebizonyítaniuk, hogy a fokozott cukor- és zsírbevitel mindössze egy hét alatt hátrányosan hat a patkányok memóriájára. Érdekes módon hasonló eredményeket figyeltek meg azoknál az állatoknál is, akik egészséges táplálékot kaptak ugyan, de cukros vizet ittak.

A kognitív problémák a helyfelismerésre is kiterjedtek, mivel a kísérleti patkányok kevésbé vették észre, ha egy tárgyat áthelyeztek vagy eltüntettek a környezetükből. Agyuk hippokampusz régiójában pedig gyulladásos folyamatokat lehetett megfigyelni, mely összefüggésben áll a térbeli memória hanyatlásával.

A sok cukor árthat a memóriának

"Tudjuk, hogy az elhízás gyulladáshoz vezet a testben. Mostanáig azonban nem volt világos, hogy az agyat is megváltoztatja" - fogalmazott Margaret Morris professzor. "Ami különösen meglepő az eredmények kapcsán, az az, hogy a kognitív leépülés igen gyorsan történt. Az előzetes adatok arra is utalnak, hogy a károsodás akkor is fennmaradt, ha az állatok visszaálltak az egészséges étrendre, ami különösen aggasztó" - magyarázta Dr. Morris.

Az állatok memóriájának bizonyos részei épek maradtak, méghozzá az étrendtől függetlenül. Mindegyikük egyformán képes volt a tárgyak felismerésére - akár egészséges ételt kapott, akár zsírban (süteményben, chips-ben és kekszben) gazdag táplálékot kapott, akár egészséges ételeket cukros vízzel kiegészítve.

A memóriában bekövetkező változás még gyorsabban jelentkezett, mint a testsúlyban mérhető. További kutatások szükségesek ahhoz, hogy kiderüljön, miként lehet megállítani a túl sok cukrot és zsírt fogyasztott patkányok agyában bekövetkezett károsodást.

A tanulmány a című szakfolyóiratban jelent meg.

ITT MEGOSZTHATOD:

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +12 °C

Túlnyomóan felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak néhol a Tiszántúlon képződhet kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A keleties irányú szél elsősorban az Észak-Alföld térségében élénkül meg.A legmagasabb nappali hőmérséklet jellemzően 30 és 33 fok között alakul. Késő este általában 15, 25 fok várható. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.