A kávé jótékony hatása az erekre: a stroke kockázatát is csökkentheti

Az egészséges kávéfogyasztás gondolata sok esetben megosztotta már a tudományt. Az egyik oldal szerint a kávé megemelheti a vérnyomást és más káros következményekkel is jár a szervezet számára, a másik orvosi vélemény viszont nem csak a hangulatra és éberségre, hanem az erekre is jótékony a mérsékelt kávéfogyasztás.

Kétségtelen: azok számára, akik a kávét élvezeti értéke miatt fogyasztják, az egészségügyi hatásai kevésbé fontosak. Pedig a kávé egészségügyi előnyeiről számos tanulmány számolt be, melyek főleg a koffein érrendszerre gyakorolt hatásaira fókuszáltak.

A kávé hatásai: barát vagy ellenség?

A koffein világszerte a leggyakrabban fogyasztott növényi alkaloid, amely változó mennyiségben van jelen a kávéban, teában, üdítőitalokban, csokoládékban és energiaitalokban. Tiszta formájában a koffein maga egy keserű, fehér por, amely kiábrándító lehet egy igazi kávéfogyasztó számára.

Mérsékelt dózisokban a koffein stimulánsként hat a központi idegrendszerre, és ennek eredményeként fokozott éberséggel, kognitív képességek fokozásával és energiaszinttel jár együtt. Bár a gyümölcsöket és a zöldségeket széles körben tekintik kiváló antioxidáns forrásnak, de a kutatások szerint a kávé az egyik leggazdagabb antioxidánsokban:

  • Cafestol: Ez az anyag szabályozza az epesavat. A Robusta és az Arabica kávészemekben egyaránt megtalálható.
  • Trigonelline: Ez az egyik olyan vegyület, amely felelős a kávé aromájáért és keserű ízéért. Antibakteriális tulajdonságokkal is rendelkezik.
  • Klorogénsav: A zöld és pörkölt kávéban egyaránt bőségesen elérhető vegyület antioxidáns, gyulladáscsökkentő és antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik.
  • Melanoidinek: Ez az elsődleges vegyület, amely felelős a kávé jellegzetes aromájáért. Gyulladáscsökkentő és antibakteriális funkciója is van.
  • Kinin: A kinin egy másik antioxidáns tulajdonságokkal rendelkező vegyület, amely hozzájárul a kávé keserű ízéhez.
  • Hidroxifahéj savak: Ez a vegyületcsoport magas antioxidáns aktivitást mutat, például semlegesíti a szabad gyököket a szervezetben.

Mégis, hány csésze kávé egészséges naponta? A kutatások szerint a napi 2-3 csésze kávé rendszeres fogyasztása 22-30 százalékkal csökkenheti az agyi véráramlást.  Ám más tanulmányok szerint, a heti 28 vagy ennél több csésze kávé elfogyasztása, 21 százalékkal növeli az idő előtti halálozás esélyét. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a tanulmányban szereplő, nagyobb mennyiségű kávét fogyasztók folyamatosan stresszes környezetben éltek és dolgoztak, ezért számos más hatás is hozzájárult a bekövetkezett halálukhoz.

Napi 1-3 csésze kávé rendszeres fogyasztása csökkenti a szívbetegség, és a stroke kockázatát. Fotó: Getty Images
Napi 1-3 csésze kávé rendszeres fogyasztása csökkenti a szívbetegség, és a stroke kockázatát. Fotó: Getty Images

A kávé hatása az erekre

A kávé, keringésre gyakorolt ​​hatása jóval összetettebb, mint amilyennek látszik. A kávé hatása, vagyis a koffeinbevitel befolyásolja a szív- és érrendszert, és dózisfüggő módon befolyásolja az agyi artériák véráramlási sebességét. A kávé hatása a vérnyomásra egyénfüggő. A rendszeres fogyasztók vérnyomása minimálisan emelkedik a kávé hatására, míg azok, akik nem szoktak hozzá a koffein beviteléhez, átmeneti vérnyomás emelkedésre számíthatnak. Ezért, többnyire azt javasolják, hogy kerüljük a kávé (és más koffeinforrások) ivását mielőtt megmérjük a vérnyomásunkat.

A stroke kockázatát csökkentheti a kávé?

A vérnyomás mindenképpen fontos előrejelzője a szívrohamnak és a stroke-nak. Azoknál az embereknél, akiknél nem diagnosztizáltak szívbetegséget, a napi 1-3 csésze kávé rendszeres fogyasztása csökkenti a szívbetegség, a stroke kockázatát, összehasonlítva a nem kávét fogyasztókkal. A szívelégtelenség kockázata idővel 5-12 százalékkal csökkent a minden nap elfogyasztott kávék után egy tanulmány szerint.

De hogyan csökkenti a kávé a stroke kockázatát? A magas vérnyomásban szenvedők négyszer nagyobb valószínűséggel kapnak stroke-ot 80 éves koruk előtt. Több kutatás utal arra, hogy a kávéban lévő antioxidánsok csökkentik a vérnyomást, az LDL-koleszterin szintjét, javítják a véráramlást és védik a sejteket a szabad gyökök okozta károsodástól, így védenek a stroke kialakulása ellen.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +31 °C
Minimum: +13 °C

Felhőtlen idő várható. Csapadék kizárt. Gyenge vagy mérsékelt lesz a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 10 és 17 fok között várható, ennél alacsonyabb értékeket mérhetünk a szélcsendes, hidegre hajlamos helyeken, míg a nagyobb városokban, vízpartok közelében, magasabban fekvő pontokon ennél melegebb lesz a hajnal. Jelenleg egy anticiklon határozza meg a térség időjárását.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.