Új módszer a stroke megelőzésére

A kutatók tizennégy tanulmány elemzésével kimutatták, hogy a B-vitamin-tartalmú étrend-kiegészítők szedésével körülbelül hét százalékkal csökkenthető az agyérgörcs kialakulásának kockázata.

A B-vitamin, ami valójában egy nyolc vitaminból álló csoport, általában dúsított müzlikben, tonhalban, májban és olyan gyümölcsökben található legnagyobb mennyiségben, mint például a banán. A feldolgozott élelmiszerek, köztük a kenyér is, csak kevés B-vitamint tartalmaz, ezért a sok szakértő támogatja az étrend-kiegészítők szedését.

Kalkulátorunk segítségével kiszámolhatja, mennyi vitaminra és ásványi anyagra van szüksége naponta! A kalkulátort ide kattintva éri el! A korábbi kutatások azonban ellentmondásos eredményeket hoztak azzal kapcsolatban, hogy a B-vitamin-tartalmú kiegészítők védelmet nyújtanak-e az agyi érkatasztrófa vagy a szívroham ellen. Némelyik tanulmány egyenesen azt mutatta, hogy növelheti a kockázatot.

A kínai Zhengzhou Egyetem kutatói azonban a szaklapban közzétett legújabb tanulmányukban tizennégy, összesen közel 55 ezer résztvevővel készült klinikai kísérlet áttekintésével kimutatták, hogy a B-vitamin-tartalmú kiegészítőket szedőkben hét százalékkal alacsonyabb a stroke kockázata. 2 471 beteg kapott agyérgörcsöt, de a kutatások azt is kimutatták, hogy a B-vitamin a véralvadásban szerepet játszó homocisztein nevű molekula szintjét is csökkentette.

A kutatók ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy az eredmények szerint a B-vitamin-kiegészítők nem befolyásolják jelentős mértékben a szívroham kockázatát. Az is kiderült, hogy a folsav, más néven B9-vitamin, csökkentheti a más B-vitaminokat tartalmazó étrend-kiegészítők előnyös hatásait. Pedig sok szakértő támogatja a kenyér folsavval történő dúsítását, hogy a várandós kismamák így biztosan elegendő mennyiséghez jussanak belőle, és a magzat védelmet kapjon az olyan neurológiai betegségekkel szemben, mint a nyitott hátgerinc. A kutatók azt is kiderítették, hogy az étrend-kiegészítők gyakori összetevőjének számító B12-vitamin nagy dózisban nem befolyásolja a stroke kockázatát.

A kutatók mindenesetre arra is felhívták a figyelmet, hogy bármilyen étrend-kiegészítő szedésének megkezdése előtt kérjük ki orvosunk véleményét.

A stroke-nak számos rizikófaktora ismert (növekvő életkor, magasvérnyomás-betegség, szívbetegség, cukorbetegség, magas vérzsírszint, érelmeszesedés, a vér folyékonyságát csökkentő, illetve fokozott alvadékonyságát okozó eltérések, a cigarettázás, túlzott alkoholfogyasztás, mozgásszegény életmód, intravénás drogok, stressz, családban öröklődő gének). Egy korábbi stroke szintén növeli egy újabb stroke bekövetkezésének valószínűségét. A stroke-rizikók egy része kizárólag nőkben fordul elő (fogamzásgátló szedése, terhesség, szülés). A stroke megelőzésének lényege a rizikótényezőt jelentő betegségek megelőzése, illetve, ha a betegségek már kialakultak, akkor azok optimális kezelése. Ugyancsak fontos a stroke kockázatát növelő káros szokások kerülése, továbbá az életünkben elkerülhetetlenül ható stressz megfelelő kezelése. A Bővebben a stroke-ról itt olvashat.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, majd késő délutántól az északnyugati tájakon már megjelenik némi felhőzet, melyből a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél nagy területen megélénkül, estére azonban nagyrészt mérséklődik a légmozgás.A legmagasabb nappali hőmérséklet 32 és 36 fok között alakul.Késő estére általában 24 és 30 fok közé hűl le a levegő. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!