Jöjjön a sóadó?

Az élelmiszeripari gyárak sófelhasználásának önkéntes visszafogása és a só megadóztatása 19 fejlődő országban - ahol a Föld népességének a fele él - csökkenthetné a szív-és érrendszeri betegségekkel összefüggő halálesetek számát - állítják kutatók.

Évente 17,3 millió ember életét követelik a kardiovaszkuláris betegségek (CVD) szerte a világon. Az ilyen betegségek többsége - 80 százaléka - azonban a fejlődő országokban alakul ki, ahol az emberek jövedelme alacsony vagy közepes. Ha a helyzet nem változik, az előrejelzések szerint 2030-ra a CVD lesz a vezető halálok, és évente 23,6 millió ember életébe kerül majd. Az orvosok már régóta hangsúlyozzák, a fokozott sóbevitel összefüggésben áll a magas vérnyomás kialakulásával, ami a CVD egyik fő kiváltó oka.

A Harvard Egyetem új kutatása rávilágított, hogy a só állami megadóztatása és az élelmiszer-ipari gyárak sófelhasználásának önkéntes csökkentése segíthetne a CVD elleni küzdelemben. A stratégiát több országban modellezték és kiderült, hogy a sóbevitel mérséklésével a fejlődő országokban csökkenne a CVD-s betegek száma, aminek eredményeképpen apadnának az orvosi ellátásra fordított állami kiadások is.

Ezzel a stratégiával a szívinfarktusok arányát 1,7 illetve 1,47 százalékkal lehetne csökkenteni Kínában és Indában, a stroke-os eseteket pedig 4,7 százalékkal Kínában és 4 százalékkal Indiában. "Az eredmények azt mutatják, hogy a nátriumbevitelt mérséklő stratégiák, még szerényebb sócsökkentés esetén is jelentősen visszafogják a CDV által okozott halálozások számát a fejlődő országokban, és ezáltal növelik az egészségügyi megtakarításokat" - mondta Dr. Thomas Gaziano, az egyetem kutatója.

A tanulmányt az idei Dubaiban megrendezett Kardiológiai Világkongresszuson mutatták be.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, az északnyugati tájakon azonban már megjelenik némi felhőzet, melyből estefelé a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél napközben nagy területen lesz élénk.A hőmérséklet késő este általában 24 és 30 fok között alakul. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!