A sörözés is növelheti a rák kockázatát

Nyugat-Európában az összes rákos eset csaknem tíz százalékát a férfiaknál és 3 százalékát a nőknél a túlzott alkoholfogyasztás okozza - közölték kutatók a British Medical Journal (BMJ) című szakfolyóiratban.

A német tudósok a Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból, Nagy-Britanniából, Hollandiából, Görögországból, Németországból és Dániából származó adatokat elemezve úgy találták, hogy bizonyos ráktípusokban az esetek jelentős része alkoholfogyasztásra vezethető vissza.

A tanulmány szerint a 2008-ban Nagy-Britanniában regisztrált 304 ezer rákos eset közül 13 ezret a túlzott mennyiségű alkohol okozott, az alkohol lebontása során ugyanis olyan anyag keletkezik a szervezetben, mely károsíthatja a DNS-t, így hozzájárulhat a rák kialakulásához. Egy adag ital 12 gramm alkoholt tartalmaz, amely 125 milliliter (1,25 deciliter) bornak vagy egy pohár sörnek (3 dl) felel meg.

Az Egészségügyi Világszervezet részeként tevékenykedő Nemzetközi Rákkutatási Ügynökség (IARC) szerint igazolt kapcsolat van az alkoholfogyasztás és a máj-, mell- és a bélrák, valamint a fej és a nyak daganatai között.

A tanulmányhoz összesen 364 ezer férfi és nő adatait elemezték. A vizsgálatba bevont emberek életkora 35 és 70 év között volt a követés kezdetén. A kutatók számításai szerint 2008-ban a férfiaknál 57 600 daganatos esethez járult hozzá az alkoholfogyasztás. Az esetek felénél napi kettőnél több adag italt fogyasztottak magukhoz a férfiak. A nőknél a becslések szerint 21 500 rákos esetet vezethető vissza az alkoholra. Az ebbe a körbe tartozók 80 százaléka napi egy adagnál több alkoholt ivott.

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +18 °C

Többnyire derült, napos idő várható, az északnyugati tájakon azonban már megjelenik némi felhőzet, melyből estefelé a határ közelében néhol zápor, zivatar sem kizárt. A déli szél napközben nagy területen lesz élénk.A hőmérséklet késő este általában 24 és 30 fok között alakul. Mivel még mindig egy anticiklon határozza meg a térségünk időjárását, fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!