Veserákot okozhatnak a népszerű gyulladáscsökkentők

Azok az emberek, akik több mint tíz évig szednek gyulladáscsökkentő szereket, megháromszorozzák az esélyüket a veserákra.

Több mint 125 000 ember bevonásával készítettek egy tanulmányt, mely kimutatta, hogy akik rendszeresen vesznek be recept nélkül kapható gyulladáscsökkentőket, azoknál 51 százalékkal gyakrabban alakul ki ez a daganatfajta. Azoknál, akik tíz évnél is hosszabb ideig alkalmazzák a szert - például az ízületi gyulladásban szenvedők - háromszorosára nő a vesesejt-rák (RCC), a veserák leggyakoribb típusának kockázata. Az egyetlen nem szteroid gyulladáscsökkentő (NSAID), mely biztonságosnak bizonyult, az acetil-szalicilsav.

"Ebben a nagy léptékű tanulmányban felfedeztük, hogy az NSAID-ok kapcsolatba hozhatók a vesesejt-rák magasabb kockázatával, különösen azoknál, akik hosszasan szedik" - mondta Dr Eunyoung Cho, a Harvard orvosi karának oktatója.

A fájdalomcsillapítók a leggyakrabban használt gyógyszerfajták, néhánynak pedig rák ellen védő hatást tulajdonítanak. Az Archives of Internal Medicine című folyóirat cikkében azonban a kutatók a következőket írták: "Néhány, főként esetkontroll tanulmányokból származó adat szerint azonban összefüggés lehet a fájdalomcsillapítók alkalmazása és az RCC megnövekedett kockázata között" - mondta a kutatás vezetője. Dr. Cho és munkatársai ezért 77 525 nő és 49 403 férfi adatait elemezték. Húsz éven át követték őket nyomon, mely időszak alatt 333 főnél alakult ki RCC. Aki négy évnél rövidebb ideig szedett gyulladáscsökkentőket, annál 19 százalékkal emelkedett a kockázat. 4-10 éves alkalmazással 36 százalékra, tíz éven túl pedig csaknem háromszorosára nőtt.

A tanulmány során a kutatók figyelembe vették az RCC egyéb rizikófaktorait is, mint például a testsúly, a dohányzás, az aktív pihenés és magas vérnyomás. Az NSAID-okat rendszeresen szedik például a Crohn-betegek, de alkalmazzák az Alzheimer-kór megelőzésére is.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Nincs front
Maximum: +33 °C
Minimum: +14 °C

Döntően felhőtlen, napos időre számíthatunk, csak a keleti, északkeleti tájakon képződhet átmenetileg kevés gomolyfelhő. Csapadék kizárt. A délire forduló szél főleg a Dél-Alföldön, illetve az Észak-Dunántúlon élénkül meg.Délutánra jellemzően 32 és 35 fok közé melegszik fel a levegő. Késő este 16 és 28 fok közötti értékek valószínűek. Fronthatással továbbra sem kell számolni.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.