Nő a stroke kockázata egy órával az alkoholfogyasztást követően

Kis mennyiségű alkohol fogyasztása után egy órával nő a szélütés (stroke) kockázata, azonban ennek ellenére a mértéktartó alkoholfogyasztás még mindig inkább előnyösnek tűnik.

A rövidtávú kockázat ellenére az alkohol rendszeres mérsékelt fogyasztása hosszabb távon csökkenti a szívinfarktus és a stroke kockázatát.

Elizabeth Mostofsky (Beth Israel Orvosi Központ, Boston), a cikk vezető szerzője szerint a stroke kockázata átmenetileg emelkedett sör, bor, vagy tömény fogyasztását követő első két órában, ugyanakkor nem szabad elhanyagolni a hosszútávú előnyöket sem.

A Stroke folyóirat július 15-i számában megjelent tanulmány 390 beteget vizsgált, három nappal a stroke-os epizódot követően.

SzélütésKözülük 14 fogyasztott kis mennyiségű alkoholt, közvetlenül a stroke-ot megelőzően. A statisztikai elemzések szerint a stroke relatív kockázata mintegy 2,3-szor magasabb sör, bor, vagy tömény fogyasztása utáni első órában, és 1,6-szeres a második órában. 24 óra múlva harminc százalékkal csökken a kockázat. A kockázat nem függött attól, hogy az alany milyen típusú szeszt fogyasztott, sem attól, végzett-e fizikai munkát.

Az eredményeket azzal magyarázzák, miszerint "az alkohol növeli a vérnyomást, és előnytelenül befolyásolja a vérlemezkék rugalmasságát, ami végeredményben vérrögök kialakulását segíti elő. Ezzel szemben hosszabb távon az alkoholfogyasztás csökkenti a vérzsír szintjét, növeli az erek hajlékonyságát, ami a szív- és érrendszeri betegségek valószínűségét csökkenti."

Dr. Larry B. Goldstein, a Duke Egyetem neurológus professzora szerint a vizsgálat figyelemreméltó, azonban túl alacsony a vizsgált esetszám ahhoz, hogy ki lehessen mondani, az alkohol típusa nem befolyásolja a kockázatot. Az ajánlások szerint férfiak napi két pohár, nők napi egy pohár szeszes italt fogyaszthatnak, azonban a terhes nők kerüljék a szeszes italokat.

Animáció: HáziPatika.com

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

napfogyatkozás
Napfogyatkozás 2026 – Vakságot is okozhat, ha holnap nem így nézel fel az égre
Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Hússzor károsabb a dohányzásnál, a magyarok többsége mégis csinálja
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Kettős front
Maximum: +31 °C
Minimum: +16 °C

Erőteljes gomolyfelhő-képződés várható, amelyből kora délutánig csak helyenként - főként hazánk északi felén - alakulhat ki zápor, zivatar. Emellett mindenütt több órára kisüt a nap, a legtöbb napsütés a Dél-Alföldön lesz, ahol sokáig csak fátyolfelhők lesznek az égen. Késő délutántól mindenhol erősen megnövekszik a felhőzet, és szórványosan várható eső, zápor, - akár egy-egy intenzív - zivatar, de a Tiszántúlra csak estére ér el a csapadék. A szél egyre nagyobb területen északnyugatira fordul, és megerősödik, zivatarok környezetében átmenetileg viharossá fokozódik.A legmagasabb nappali hőmérséklet többnyire 32 és 37 fok között, északon, északnyugaton néhol 29, 31 fok körül alakul. A hideg- és a melegfrontra érzékenyeket is megterhelheti a hétfői időjárás.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A nők 80 százalékát érinti, mégis kevesen tudják, mit kell tenni vele – Teszteld a tudásodat! Tisztában vagy a változókori hőhullámok rizikófaktoraival, tüneteivel és kezelési lehetőségeivel? Kvízünkben most letesztelheted a tudásodat!
kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!