Demencia ellen E-vitamin

A naponta adagolt E-vitamin segíthet a demenciában szenvedőkön - derül ki egy kutatásból, amelyet a JAMA szakfolyóiratban tettek közzé.

Az eredmények alapján a nagydózisú E-vitamin lassította az Alzheimer-kórosok szellemi hanyatlását azokéhoz képest, akik placebót kaptak.

Az E-vitamint kapók nagyobb hatékonysággal voltak képesek a mindennapi feladatok elvégzésére, s kevesebb gondozói segítségre volt szükségük - számoltak be az amerikai kutatók, ám az egyesült államokbeli Alzheimer Szövetség szerint nagyon magas dózisról van szó, ami nem feltétlenül biztonságos.

Olvasson el minden fontos tényt az E-vitaminról Vitamin ABC-nkben! A kísérlet során 613 enyhe vagy mérsékelt stádiumban lévő Alzheimer-beteg kapott E-vitamint, demencia elleni memantint, e kettő kombinációját vagy placebót. A kutatók két éven keresztül mérték a mindennapi feladatok - például az öltözködés vagy a mosás - elvégzésében beálló változásokat.

A tudósok végül rámutattak, hogy az E-vitamint kapóknál évente 19 százalékkal alacsonyabb volt a szellemi hanyatlás mértéke. Az E-vitamint, vagy más néven alfa-tokoferolt szedők kevesebb gondozói segítséggel is boldogultak.

"Az eredmények arra utalnak, hogy az alfa-tokoferol hasznos az enyhe vagy mérsékelt állapotú Alzheimer-kórosok kezelésével, hiszen alkalmazásával lassul a funkcionális hanyatlás, valamint csökkent a gondozókra háruló teher" - fogalmazott a kutatást vezető Dr. Maurice Dysken, a Minneapolis VA Health Care System munkatársa.

A demencia ellen bármilyen növényi olaj fogyasztásával küzhetünk (Fotó: Europress)

Dr. Doug Brown , az Alzheimer Szövetség elnöke úgy reagált a hírre, hogy a funkcionális hanyatlást lassító kezelési módszerek kulcsfontosságúak, de több vizsgálatra van szükség az E-vitamin kapcsán, mivel ilyen magas napi dózisnak akár hátrányos egészségügyi következményei is lehetnek. "Lényeges, hogy az táplálék-kiegészítőkkel kapcsolatban mindenki kikérje a kezelőorvosa véleményét" - magyarázta Dr. Brown.

Dr. Eric Karan, a brit Alzheimer Kutatóalapítvány elnöke szerint az említett E-vitamin-dózis kis mértékben tényleg javíthatja a mindennapi életminőséget, de valójában nincs hatással a memóriára és a gondolkodási képességre, így korai lenne kezelési módszerként ajánlani a betegeknek.

Az életkor előrehaladtával az agyi idegsejtjeink száma folyamatosan csökken, a felidéző működések meglassulnak. Normál esetben is bekövetkezik a gyors képzettársítás képességének csökkenése, ezt azonban az élet során felhalmozódott tapasztalatok és bölcsesség képes ellensúlyozni. Az életkor előrehaladtával - bár nem törvényszerűen -, előfordulhat feledékenység, de ez normál esetben nem romlik. Demenciáról (értelmi hanyatlásról, elbutulásról) akkor beszélünk, ha az intellektuális képességek betegség következtében hanyatlanak. Maga a kifejezés tehát egy tünetegyüttest takar, melynek fő összetevői az emlékezethanyatlás, az agykérgi működések zavara (beszédzavar, az érzékszervek működésének zavara, az összerendezett mozgások zavara), az ítélőképesség hanyatlása és személyiségváltozás. Ehhez gyakran szorongás, depresszió, téveszmék is társulnak, a magatartás megváltozik, az önellátó képesség többnyire romlik. A demenciáról, értelmi hanyatlásról itt olvashat bővebben!

ITT MEGOSZTHATOD:

Ajánlott videó

Heti top cikkek

Ezt az italt senkinek sem ajánlja a szívsebész – Már kis mennyiségben is növeli a vérnyomást
Befőzés: betiltották ezt a régóta használt tartósítószert – Mutatjuk, mit használhatsz helyette
citromos víz
Kiderült az igazság a citromos vízről – Így hat valójában a szervezetre
D-vitamin
Meglepő, melyik vitamin az emésztés rejtett támasza – Hiánya hamar panaszokat okoz
Azonnali hatállyal kivonták a forgalomból ezt a gyógyszert – a betegektől is visszakérik
Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +30 °C
Minimum: +17 °C

Nagyrészt felhőtlen, napos, száraz időre van kilátás, ugyanakkor a nyugati, délnyugati határszélen kisebb körzetekben időszakosan több lehet a gomolyfelhő, csapadékra azonban ezekből sem kell számítani. Az északi, északkeleti szelet nagy területen kísérhetik élénk, főképp a Tiszántúlon és Borsodban olykor erős lökések. A legmagasabb nappali hőmérséklet döntően 26 és 32 fok között várható. Késő estére általában 16 és 26 fok közé csökken a hőmérséklet. Gyenge hidegfrontra készülhetnek szerdán az arra érzékenyek.

Partnerünk a

Töltsd ki kvízünket!

kvíz
A horzsolásra hintőport kell szórni. Igaz vagy hamis? – Teszteld a sebkezelési tudásod! Bár egy kisebb sebet látszólag egyszerű ellátni, de könnyű hibázni is. Töltsd ki sebkezelési kvízünket, és derítsd ki, mennyire vagy tisztában az alapvető elsősegélynyújtási szabályokkal!
kvíz
„Lehet hogy demiszexuális vagyok?” – Ezzel a 8 kérdéssel kiderítheted A vonzalom nem mindenkinél működik ugyanúgy. Egyeseknél csak azután jelenik meg, hogy valódi érzelmi kötelék alakult ki bennük – ők a demiszexuálisak. Vajon te is közéjük tartozol? Most kiderítheted.